Tom K styrer mod nye sejre

Endelig faldt den nordjyskeracerkørers kontrakt med Audi på plads

Ole Fink Mejlgaard
Tom Kris­ten­sen fej­rer sej­ren i DTM-af­de­lin­gen på Oschersleben i fjor. I 2007 kø­rer han vi­de­re for Audi på den stør­ste kon­trakt no­gen­sin­de i dansk mo­tor­sports­his­to­rie.Foto: Audi Mo­tor­sport
Motorsport 6. marts 2007 05:00

NORDJYLLAND: Den nordjyske racerkører Tom Kristensen er fortsat det absolut hotteste navn hos den tyske Audi-koncern. Det blev slået fast, da sløret for nordjydens 2007-sæson langt om længe blev løftet sent i aftes i München. Og den ligner til forveksling nordjydens 2006-sæson, hvor han lagde ud med at føje endnu en rekord til sit imponerende cv, da han vandt 12 timers-løbet i Sebring, Florida for fjerde gang i karrieren, hvorefter han hentede podieplaceringer via tredjepladser i såvel 24 timers-løbet i Le Mans som den prestigefyldte DTM-serie. Med mindre end 14 dage til løbet i Sebring var enkelte pessimister begyndt at tvivle på, at Tom Kristensen og Audi ikke kunne blive enige om at fortsætte et ellers særdeles succesfuldt samarbejde. Tilbud fra andre Sandheden er da også, at både Mercedes-koncernen og den franske bilgigant Peugeot har forsøgt at lokke danskeren væk fra Audi-lejren, men i sidste ende smed Audi den suverænt største kontrakt i dansk motorsport nogensinde på bordet for at beholde deres danske topgun. - Der har været tilbud fra andre bilkoncerner, og det er da lækkert. Ret tidligt gav Audi og jeg dog hinanden håndslag på, at vi skulle fortsætte samarbejdet. Men selvfølgelig har der været punkter, der skulle drøftes mere end andre, siger Tom Kristensen, som ikke vil ud med, hvor lang tid kontrakten løber over. Åbner i Sebring Kontrakten betyder, at den 39-årige dansker sæsondebuterer på Sebring 17. marts, hvor han skal forsøge at gentage 2006-triumfen på Sebring. Efter alt at dømme i samarbejde med de to makkere fra 2006, skotten Allan McNish og italieneren Rinaldo Capello. 22. april åbner den nye DTM-sæson så på Hockenheim, og her bliver Tom Kristensen spydspids i Audis bestræbelser på at få Mercedes vippet af tronen. DTM-serien består i år af ti løb. Der er finale 28. oktober - igen på Hockenheim. - Men vi går nok en lidt svær sæson i møde, fordi vi med enkelte modificeringer kører videre i samme model som i 2006, mens Mercedes har fået lov til at komme med en ny bil, fordi de sender en ny C-model på gaden. Men vi gør, hvad vi kan for at optimere bilen, for hver eneste hundrededel tæller, siger Tom Kristensen, som kom til München direkte fra Jerez i Sydspanien, hvor Audi har testet deres DTM-racer. Med hensyn til 24 timers-løbet i Le Mans, så står det klart, at Tom Kristensen får en ny chance for at køre dieselkraftværket R10 til sejr sammen med McNish og Capello. Den trio var favoritter til at vinde i fjor efter at have startet i pole position, men undervejs fik de så mange problemer med deres racer, at tredjepladsen i mål må betragtes som et mindre mirakel. I år ser det ud til, at der kommer tre Audi R10’ere til start - med Tom Kristensen i bilen med startnummer 2. Før sæsonen tager fart ønsker Tom Kristensen ikke at lægge sig fast på, om fokus er rettet mod Sebring, DTM eller Le Mans. En ting vil han dog gerne slå fast. - Hver gang jeg sætter mig bag rattet i en Audi, så skal jeg bare fremad!

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...