Tomgangs-opvarmning skader

Det skader både motor og miljø. Knofedt mod tilisede bilruder er den bedste måde

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Begynder man selv at skrabe ruderne fri for is, får man også hurtigt varmen. Arkivfoto: Grete Dahl

Lige nu er det noget, de færreste bilister tænker over: Iskolde biler, der er dækket af sne og is og som venter på den helt store tur med isskraberen. November er jo foreløbig mild, men før vi ved af det, kan vi have vejr a la sidste vinter, så derfor er FDM på banen med gode gode råd til vinter-ramte bilister. Og et af dem er på samme tid en advarsel: Lad ikke bilen stå og varme op i tomgang. Det skader både motor og miljø. På en iskold vintermorgen er det for mange bilister ellers et velkendt scenarie at snuppe sig en ekstra kop kaffe, mens bil og kabine får varmen i tomgang på villavejen. Men det er en dårlig ide: - Det er nemlig marginalt, hvor meget temperaturen i bilens kabine stiger ved tomgang. Det kan ganske vist gøre det nemmere at skrabe is af ruderne, til gengæld skader det den kolde motor, da der er en dårlig forbrænding. Har man en dieselbil, sker der desuden en tilsodning af indsugningssystemet og partikelfilteret, siger Jørgen Jørgensen, leder af FDMs tekniske rådgivning. I FDMs blad Motor har man i seneste nummer sat fokus på de vinterkolde biler, og slår til lyd for en motor- og kabinevarmer: - Ønsker man at undgå det kolde gys, det kan være at sætte sig bag rattet i en vinterkold bil, bør man i stedet anskaffe sig en motor- og kabinevarmer. Det er den bedste måde at få motoren og kabinen varm på, inden man begynder kørslen. Det er dog langt fra kun bilens motor, der tager skade af tomgangskørsel, lyder det fra FDMs ekspert. - Ganske vist er brændstofforbruget meget begrænset, men da katalysator og partikelfilter er afhængige af, at motoren er driftsvarm, forurener udstødningen fra en kold motor uforholdsmæssigt meget. Derfor har en række af landets kommuner også indført regler for, hvor længe man må holde i tomgang uden at være ude i trafikken. Oftest er tidsgrænsen sat til et minut, men i få tilfælde er den på op til tre minutter. Overtræder man reglerne, risikerer man at få en bøde, siger Jørgen Jørgensen og slutter: - At forsøge at varme bilen i tomgang, er bestemt ikke noget, FDM anbefaler. Ingen bliver varme uden at bestille noget, det gælder også motorer. Har man ikke en motorvarmer, der kan forvarme, er det bare om at hoppe ud i det som en vinterbader. Begynder man med selv at skrabe ruderne fri for is, får man også hurtigt varmen. Det er både godt for en selv, for bilen og for miljøet.