EMNER

Toms og Coca-Cola holder sig fra børne-tv

} Slikproducenten Toms og Coca-Cola har frivilligt trukket sig fra reklameblokke, som omkranser børneprogrammer på TV 2, skriver Dagbladet Børsen. Dermed følger selskaberne henstillingen fra tidligere familie- og forbrugerminister Henriette Kjær (K) og et bredt politisk flertal samt EU-kommissær for sundhed og forbrugerbeskyttelse, Markos Kyprianou, om at fødevareproducenterne ad frivillighedens vej indstiller reklamer for produkter med for meget sukker, fedt eller salt, som ellers er rettet mod børn. - Vi mener selvfølgelig, at Toms-produkterne er helt i orden og har deres plads i en balanceret kost, men de skal nydes i begrænset omfang og ikke indgå i større stil i børns kost, siger administerende direktør Jesper Møller fra Toms til Børsen. Ifølge avisen vil Coca-Cola heller ikke længere reklamere omkring børneudsendelser. På den måde bidrager både Toms og Coca-Cola til den nye tendens, som TV 2 nu kan se slog igennem i 2004. En hidtil ikke offentliggjort analyse fra TV 2 viser, at producenterne sidste år bookede cirka 1100 færre reklamer for usunde produkter rettet mod børn end i 2003.