Vold

Top 2002

Årets bagsæde ... er direktør-sofaen bag i Skoda Superb. Heromme kan højheder slå benene over kors og vippe med foden i takt til "My Way" med Frankie-boy. Jo, der er stil over den bil, og kvaliteten og komforten så overvældende, at ministrene ikke længere har nogen undskyldning for at lade sig sponsorere af BMW. Billigste Superb står til 300.000 kroner, og for godt en halv million er topmodellen med lædermøbler og 2,8-liters V6-motor i hus. Så mangler man bare privatchaufføren for at føre sig frem som en verdensmand. Årets hårtørrer Er der virkelig danskere, der kan og vil betale 533.000 for en Audi A4 Cabriolet med et forkølet stoftag? Mon ikke. Længe før bilen kom til landet i forsommeren havde over 110 friskluftelskere bestilt et eksemplar, som for længst er i omløb. Men nu står 70 andre på venteliste, hvilket vi godt forstår. Med eller uden top - smukkere fire-personers cabriolet laves ikke. Og selv om taget ser tyndt og luftigt ud, holder det effektivt vinden ude. Foreløbig fås den kun med 2,4- og 3-liters-motor, men en version med 1,8-liters turbomotor er i vente. Den kommer dog næppe til Danmark, da den bliver næsten lige så dyr som 2,4'eren. Årets optimist Den danske Lada-importør er ukuelig. Overtog importen i foråret og fik banket april-salget op på 21 biler, inden katastroferne indtraf. FDM gennemheglede stationcar-modellen 112 og tildelte den nul stjerner i sin test, hvorefter kunderne vendte bilen ryggen. Siden gav BilMagasinet sedanen 110 et skud for boven - bogstaveligt talt - med en granat fra en Leopard-kampvogn. Alligevel tror importøren på bedre tider. Blandt andet fordi en moderne udgave af den klassiske, baghjulstrukne Lada er på vej. Hvis der altså er rubler nok til at starte produktionen. Årets bagdel Vi har prøvet det før uden større held, og nu forsøger vi igen: At bringe et billede af den nye Reuault Megane, som yder den finurlige franskmand fuld retfærdighed. Den buede bagrude er nemlig helt uden sidestykke - den afslutter kabinen som et bagvendt visir. Funktionel er den franske bagdel måske ikke. Men Renault fortjener et skulderklap for det modige design og for bilens sikkerhed. Som den første mellemklasse-model har Megane II scoret fem stjerner i en Euro NCAP-crashtest. Det argument vejede tungt, at en international jury kårede Megane II som Årets Bil i Europa 2003. Årets motor Til for nylig kørte Toyotas dieselbiler som om, håndbremsen var trukket. Men nu er der - gang i sagerne og sang i ga'erne - som Ricardo sagde engang - når Toyotas dieselmaskiner ruller sig ud med common rail-indsprøjtning. Den bedste af de nye konstruktioner er 1,4-liters D-4D-motoren i Yaris, som gør konkurrenterne helt skotskternede af misundelse. Ved det mindste vip med speederen snurrer den lydefrit op i omdrejninger som en benzinmotor. Ikke underligt, at BMW har købt et antal til brug i den engelske Mini. Årets sok Hvorfor fumle med kolde kæder i sneen, når man kan trække et sæt fikse nylonstrømper over dækket? Det er idéen bag AutoSock - en "strømpe" til hjulene, der ved hjælp af en særlig kunststofoverfalde giver vejgreb og bremseevne. Et must på skiferien. Ikke mindst fordi hjulsokkerne er nemme at montere, behagelige at køre på og intet fylder i bagagerummet. Årets familievogn Én lykke kommer sjældent alene. Når storken har været forbi, skal familien snart have en større bil for at få plads til barnevognen. Skulle det imidlertid knibe med storfinanserne, har Odder Barnevognsfabrik løsningen på pladsproblemet: Den ultralette luksusbarnevogn X-dream, der med få kunstgreb kan foldes så effektivt sammen, at et tryllekunstner kan have den i ærmet. Desværre kræver X-dream også et kunstgreb i tegnebogen - den koster 7000 kroner. Årets bremser Bremsesystemet i den nye Mercedes E-klasse er en teknisk revolution. Modsat traditionelle systemer, der aktiverer bremserne med olietryk i slanger og rør, skubbes E-klassens klodser mod skiverne af elektriske motorer. Det trick sparer splitsekunder i katastrofe-situationer og skærer fatale meter af standselængden, fordi det elektriske system reagerer hurtigere end et hydraulisk. Et ekstra fif ved systemet er, at det med mellemrum motionerer bremserne ganske let i vådt føre. Gymnastikken holder skiver og klodser tørre, så de har øjeblikkeligt bid, når der er brug for dem.