Topkarakter til familiebil

Renault Megane har som første bil i Golf-klassen opnået topakarakter i Euro NCAP-testen

Danmark 1. december 2002 07:00

Chancen for at overleve alvorlige sammenstød i moderne biler, stiger støt. Og man behøver hverken være halv- eller hel-millionær for at få råd til fem-stjernet sikkerhed. 200.000 kroner er nok. Det er basisprisen på den nye Renault Megane II - den første bil i Golf-klassen, der har opnået topkarakter i den skrappe Euro NCAP-test. I denne uge offentliggjorde Euro NCAP - en sammenslutning af europæiske bilklubber som blandt andre danske FDM - resultatet af organisationens hidtil største crashtest. Hele 18 biler er blevet smadret på kryds og tværs mod barrierer, rambukke og metalpæle. Resultatet er opmuntrende. Bilfabrikkerne jonglerer efterhånden helt virtuost med avanceret redningsudstyr som selvtænkende airbags, selestrammere, selekraftbegrænsere og knaldhårde kabiner pakket ind i bløde deformationszoner. Hvor én eller to stjerner var normen for tre år siden, scorer de fleste nye bilkonstruktioner mindst fire stjerner i dag. Af samme grund mener Euro NCAP ikke, at bilkøberne skal nøjes med mindre. Allerbedst er det selvfølgelig med topkarakteren fem stjerner. Indtil denne uge var Renault Laguna og Mercedes C-klasse ene om denne udmærkelse. Nu er yderligere fire biler kommet med i det fine selskab: Udover førnævnte Megane II er det Mercedes E, Renault Vel Satis (der ikke sælges i Danmark) samt Saab 9-3. Rækker pengene kun til en minibil, er der ingen grund til at føle sig utryg. "Dansker-favoritter" som Citroën C3, Ford Fiesta og Seat Ibiza viser sig også at være hårde nysere. Alle slipper fra mødet med Euro NCAPs laboratorium med fire stjerner og pæne bemærkninger i karakterbogen. Billige bonuspoint FDMs repræsentant i Euro NCAP-samarbejdet, motorredaktør Leif Nielsen, glæder sig over resultatet. - Det er interessant at se, hvordan forbrugerkrav på kort tid kan skabe mere sikre biler. Næsten alle biler klarer sig jo godt i dag. Bortset fra Chrysler PT Cruiser, der er lavet til amerikanske sikkerhedskrav og et par ældre firehjuls-trækkere, er der ingen nævneværdige problemer. Og slet ingen katastrofer, som vi har set tidligere, siger han til Nordjyske Biler. En del af forbedringerne skyldes dog en skrivebordsafgørelse: Udstyres bilerne med alarm, der både bipper og blinker, hvis sikkerhedsselerne ikke tages i brug, belønnes de med op til tre point. Det er nøjagtig de bonuspoint, der denne gang udløser fem stjerner til fire biler. - Renault Laguna er altså fortsat den ubestridte Euro NCAP-vinder, fordi den opnåede topkarakter uden point for selealarm, pointerer Leif Nielsen. Han hilser dog bonuspointene velkommen. - En sikker bil er ikke sikker at opholde sig i, hvis man ikke bruger sele. Det undlader næsten hver femte danske bilist at gøre. Derfor er selealarmen en god idé. Når man bedømmer resultaterne i Euro NCAP-testen, skal man bare huske, at det først og fremmest er pointene for frontal- og sidekollision, der tæller, understreger Leif Nielsen. Hans tommelfingerregel til bilkøberne lyder: Gå efter biler, der får mindst 10 point i frontaltesten og mindst 15 point i sidekollision. Børnefjendske Der er dog skår i glæden over de fine crash-test resultater: Børn og bløde trafikanter kunne være bedre beskyttet. - Vi er skuffede over, at beskyttelsen af helt små børn - selv om de sidder i barnestole - ikke er bedre, siger Euro NCAPs bestyrelsesformand, Max Mosley. Næste år vil Euro NCAP sætte test af barnestole i system. Det kan forhåbentligt hjælpe både bilproducenter og barnestolsfabrikanter til at udvikle bedre løsninger. - Forældre vil lægge enormt pres på både stole- og bilfabrikanter, når de finder ud af, at sikkerheden for børn kan forbedres, mener Max Mosley. Bilerne kritiseres også for at være egoistiske: De er simpelthen for hårde og utilgivende, hvis de rammer såkaldt bløde trafikanter som fodgængere og cyklister. - Vi ser små fremskridt og tekniske løsninger, der - hvis de blev lagt sammen - kunne give fodgængere en langt større chance for at overleve sammenstød med biler, siger Max Mosley. Ifølge Mosley er problemet, at bilejerne mest tænker på sig selv - altså dem, der befinder sig inde i bilen. Med øget fokus på fodgængerbeskyttelse håber Euro NCAP at tvinge bilfabrikanterne til at vise mere hensyn til dem, der befinder sig uden for bilen. Også selv om det vil gøre bilerne dyrere.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...