Topmøde

12
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

2002. Ferrari F2002 gjorde Michael Schumacher til verdensmester i 2002, blandt takket være en genial teknisk konstruktion, udtænkt af ingeniøren, Ross Brawn.

Væggene er sorte, rummets slanke søjler er knaldrøde, gulvet er aluminium og rummer 20 af de fornemste racerbiler i verden. Hvert af de prægtige køretøjer er hævet op på et podium, oven over belyser nogle kæmpemæssige stempelringe racerbilerne. Ind imellem er der racerfilm, der søger at stjæle opmærksomheden. Nej, vi er ikke på biludstilling, men på kunstmuseet, ARoS i Århus, der netop har åbnet dørene til udstillingen, RACING CARS - The Art Dimension. Foran mig står en fyr med træsko uden hæle og SCANIA påtrykt hen over jakken. Bagved er der en familiefar med tre børn, alle taler om racerbiler. Thyrring hjalp til Voksne har betalt 125 kroner for at kigge alverdens racervogne efter i sømmene. Og efter minerne at dømme, behøver museets ledelse ikke at flove sig over den ganske høje entre. I halvandet år har AroS arbejdet tæt sammen med kunstneren Ingvar Cronhammar og den internationale racerkører Thorkild Thyrring for at tilvejebringe det ypperste ud i racersportens top, der netop her i 100-året for verdens første Grand Prix løbs afvikling kan ses herhjemme. Italienske klassikere Den første racerbil vi ser, har dog slet ikke kørt løb. Det er en firhjulstrukket Formel 1 bil, som blev udviklet for at kunne overføre flere kræfter til asfalten. Men den er en flot genspejling af den intensive forskning og udvikling, der alle tider har præget racerverdenen. Ellers præsenteres vi for gamle italienske klassikere som Alfa Romeos Bimotore fra 1936, der med to motorer udvikler 540 hk og Ferrari 500, som vandt Formel 1 med Alberto Ascari ved styrepinden. Den kulsorte Lotus 72 tiltrækker endnu mere opmærksomhed. Det er en af motorsportens mest nyskabende vogne, både hvad angår teknik og bemaling. Kæmpestore vinger gør, at bilen klæber til asfalten. Selv om Lotus 72 var forud for sin tid, er der også plads til flere mere nutidige kreationer. Blandt andet Michael Schumachers vindermodel fra 2002 og Jaguars sidste R3 fra 2002, som blev mærkets sidste bil, inden de trak sig ude. Arkæologisk arbejde Et længere arkæologisk arbejde og møder over det meste af Europa har udmøntet sig i det flotte udvalg af biler, der også ser ud til at imponere mange kvindelige besøgende. Den store leverandør af biler, er Donington Grand Prix Collection, der fra sit museum ved Donington racerbanen ved Derby i England har afskibet klenodier til en værdi af mange millioner pund. Der venter da også museets gæster en usædvanlig totaloplevelse i udstillingen, som breder sig over i alt 1400 kvadratmeter i museets særudstillingsgalleri og særudstillingsfoyer. De mange visuelle indtryk underbygges af et lydbillede, som lægger en ekstra dimension til oplevelsen i udstillingen. Lydbilledet er komponeret specielt til udstillingen af komponisten og eksperimentalmusikeren Martin Hall. Desværre er det svært at høre. Vil du nyde totaloplevelsen af lyd og billede, bør du besøge ARoS uden for de travleste perioder. Kælderen i ARoS danner frem til 30. december rammen om den hidtil flotteste udstilling af racerbiler herhjemme.