Turisme

Toppen af Danmarks pr-arbejde favoriserer egne virksomheder

Selv om andre betaler samme pris, har de ikke samme muligheder

LØKKEN:Alle er lige, men nogle er mere lige end andre. Sådan kan man også sige om Toppen af Danmark, hvor alle turistvirksomheder i området er velkomne til at købe sig ind i selskabets markedsføring i kataloger og på internettet. Toppen af Danmarks egne virksomheder har bare bedre muligheder for at få en fremtrædende placering. Det mener en af de selvstændige udlejere af sommerhuse, Gert Ritter, der gennem to år har drevet Nordvestkysten Feriehusudlejning, og som selv har oplevet forskelsbehandlingen: - Toppen af Danmark får jo kommunalt tilskud, og dermed er vi alle med til at betale for aktiviteterne gennem vores skattekroner. Alligevel får de selvstændige firmaer ikke samme vilkår som de firmaer, der drives af indskyderne i Toppen af Danmark, siger Gert Ritter. Annoncer med fordele Han peger blandt andet på de såkaldte redaktionelle annoncer på en halv eller en hel side, der i stort tal findes i kataloget "Lysets Land". Selv om det ikke står omtalt nogen steder i Toppen af Danmarks annoncemateriale, får firmaer, der tegner sådanne annoncer i kataloget, en fordel på Toppen af Danmarks internetside. Her dukker de nemlig op før alle andre, når man bruger søgefunktionen. - Disse annoncer kan kun tegnes af enkeltaktører. For eksempel har jeg fået oplyst, at overnatningsfirmaer ikke kan gå sammen om en annonce, oplyser Gert Ritter. - Men det kan de enkelte turistforeningers feriehusudlejninger åbenbart godt alligevel. På side 107 i årets katalog er der for eksempel indrykket en fælles annonce for feriehusudlejning under Toppen af Danmarks logo. - Så skulle man mene, at det også er en fælles annonce for Toppen af Danmarks feriehusudlejning, der dukker op som en af de første, når man søger feriehuse på internetsiden. - Men det er det ikke. Derimod er det turistforeningernes enkelte feriehusudlejninger, der har fået den fremtrædende placering, forklarer Gert Ritter. Han tilføjer, at fidusen også giver turistforeningernes feriehusudlejninger en økonomisk fordel: - I stedet for at de syv udlejninger hver især skulle have betalt 9800 kroner for en såkaldt registrering i kataloget, slipper de med 48.500 kroner for en fælles annonce. - Alligevel opnår de en fremtrædende placering på søgesiden på nettet, som andre overnatningsfirmaer ikke har mulighed for at få, da vi netop ikke kan gå sammen om en stor annonce. Forfordeling Gert Ritter har sammen med en kollega forsøgt at tegne en fælles halvsides annonce. Det fik han og kollegaen afslag på, selv om det ville have givet Toppen af Danmark en noget større indtægt end de to registreringer, som de to firmaer nu har med i kataloget. - Men prøv så at se på side 51 i kataloget. Her kan Hirtshals Camping og Hirtshals Vandrerhjem skam få lov at profilere sig på en hel Hirtshals-side. - Mon det hænger sammen med, at de begge drives af Hirtshals Turist- og Vandrerhjemsforening, som jo er indskydere i Toppen af Danmark, spørger Gert Ritter. Han tilføjer, at forskelsbehandlingen går så vidt, at der er direkte henvisning til netop campingpladsen og vandrerhjemmet fra Hirtshals-forsiden på Toppen af Danmarks internetside. Her kan man også gå direkte til "vore feriehuse", hvormed der menes Toppen af Danmarks feriehuse - ikke de selvstændige firmaers huse. Dem støder man først på efter en længere søgning på internetsiden. På samme måde er der på Tversteds forside på hjemmesiden direkte henvisning til både feriehuse, de nye "luksuslejligheder" i Tversted Strandpark og Tannisby Camping - som alle formidles af Tversted Borger- og Turistforening. Tversted Strandpark har tilsyneladende opnået den fremtrædende placering alene med indrykning af en registrering i kataloget. En mulighed, som erhvervsdrivende uden for inderkredsen ikke har mulighed for at opnå, påpeger Gert Ritter.