Samfundsvidenskab

Tordenskiold: Genialt mærkevare

Kun regioner, der afdækker en fortælling om egen fortid og lever den, for klavs for skillingen, mener fremtidsforsker.

FREDERIKSHAVN:Tordenskioldprojektet er ikke bare et guld-æg for Frederikshavn. Det er et gigantisk guldæg, og det vil få afgørende betydning for Frederikshavns muligheder for profilering i forhold til andre områder i Danmark. - Som jeg ser det, så står vi lige i begyndelsen af en trend, hvor lande, regioner og ikke mindst byer profilerer sig gennem et særligt mærke eller kendetegn - det, der hedder branding, fortæller Rolf Jensen, der smykker sig med titlen Chief Imagination Officer. Rolf Jensen har gennem mange år været direktør for Instituttet for Fremtidsforskning. En sådan profilering indebærer, at man finder, opfinder eller afdækker en identitet som man så fortæller om. Det betyder, at dem, der ikke kommer med, bliver glemt. Dem, der finder på en fortælling om deres by bliver nok også hurtigt glemt, medens dem, der afdækker en fortælling og lever den, bliver stående i billedet, forklarer fremtidsforskeren. Og netop Tordenskioldprojektet er affødt af den historiske virkelig, der prægede fiskerflækken Fladstrand i årene omkring Den Store Nordiske Krig. Og vel var Tordenskiold ikke frederikshavner, men i begyndelsen af 1700-tallet var han i vores by gennem adskillige perioder for at samle konvojerne til Norge. Og rødderne tilbage til 1717 blev udtænkt af Jan Michael Madsen og Carsten Meldgård for fem år siden - og de har om noget lykkedes at få manifesteret rødderne i det, der hedder historisk formidling af dimensioner. - Tordenskiold projektet har den kvalitet, der skal til for at bestå. Projektet ejes af byens indbyggere, ikke af konsulenter. - Det har yderligere den fordel, at der stadig kan fortælles nye historier og variationer over det samme tema, siger Rolf Jensen. Og det er en god mærkevare, der for alvor kan sætte Frederikshavn på toppen af listen over områder, der bør besøges. Vi oplevede det i 2002, da det lykkedes at sælge Frederikshavn til et af verdens store krydstogt-rederier alene på grund af Tordenskiold. Og det er ikke uden grund, at det er historierne og evnen til at fortælle dem, der kommer i front i disse år. I følge Rolf Jensen flytter vi os gradvist brot fra informationssamfundet og dets materielle mål.Og vi bevæger os mod historiefortællerens æra, hvor appellen til vore sanser og vores følelser spiller den største rolle. På markedspladsen var det tidligere det bedste produkt der vandt, i dette århundrede bliver det den bedste historie der vinder; den materielle funktion bliver taget for givet. Og Frederikshavn har taget førertrøjen på - den fra år 1717. Og ned den på kroppen er vi klar til en dyst i oplevelsesøkonomiens virkelighed. - Jeg ser fortsat Paris som nummer et. Der kan du være hovedperson i flere fortællinger: romantik, intellektuel forfatter, kunstner, livsnyder, siger Rolf Jensen. Men meldingen er ikke til at tage fejl af. Frederikshavn har med Tordenskiold et mega guld-æg at profitere af i fremtiden.