EMNER

Tordenskioldsdage på Göteborgs kajer

Største danske invasion på svensk grund i nyere tid

Kæmpe markedsføringssatsning i Gøteborg under Kulturkalaset. 140 fra Tordenskioldprojektet er klar på Stenspiren. fredag kl. 17.

Kæmpe markedsføringssatsning i Gøteborg under Kulturkalaset. 140 fra Tordenskioldprojektet er klar på Stenspiren. fredag kl. 17.

I aftes blev lastbilerne pakket og i dag er det tonstunge udstyr på vej over Kattegat for at indtage kajplads midt i Gøteborg - hurtigere end på Tordenskoilds tid - og uden så mange sværdslag. Men sværdslagene kommer. For fredag og lørdag vil omkring 20.000 göteborgere i den svenske storby, komme på tæt hold af Tordenskiolds Soldater Fladstrand og dermed på forreste række, til en meget slagkraftig synliggørelse af Frederikshavn og mange af de muligheder byen tilbyder. Og det i en oplevelsesbaseret kommunikation - afsendt år 1717, for nu at sige det bramfrit og uden omsvøb. Med 140 mands- og børns stor besætning, 5 sejlskibe, musikere samt storskærm og den historiske torveby Almuen, mødes svenskerne på den historiske Stenpiren, under Göteborgs største kulturarrangement, Kulturkalaset. - I week-enden er der nemlig oplevelses-topmøde med skandinaviske rødder, når Ostindiefararen III, Elfsborgs Caroliner, de danske sejlskibe og Tordenskiolds Soldater Fladstrand, tørner sammen i gigantisk søslag, suppleret med koncerter, anden historisk optræden og torvehandel anno 1717, fortæller Jan Michael Madsen, direktør i Byprojekt Tordenskiold. Han og hans håndgangne mænd, kvinder og børn har knoklet på for at få alt klart til afskibning i dag - og så skal der ellers bygges op i Gøteborg under torsdagen og rettes til i løbet af fredag formiddag. Samtidigt med Tordenskiold-satsningen afvikles en nøje tilrettelagt markedsføring af Frederikshavn i et samarbejde mellem Frederikshavn Turistforening, Fonden Tordenskiold, Stena Line, VisitNordjylland og Frederikshavn Havn. Via trykte og digitale medier, bliver der stillet skarpt - ikke kun på de svenske skibe i slaget, og Tordenskioldsdage i Frederikshavn, men også på mange af Frederikshavns og Nordjyllands andre tilbud. Markedsføringen vil foregå på storskærm, i brochurer samt live fra scener ikke mindst i Bältespännerparken, Nordstan og på Stenpiren.