Toris musikalske korstog

Hun er feminist og har tidligere skrevet musik om sin egen voldtægt. På sit nye album har amerikanske Tori Amos kastet sig over kristendommen, som ifølge hende bliver misbrugt af præsident Bush og hans meningsfæller

Stemmen er blød som honning, og ordene bliver serveret i et tempo, der nærmest virker søvndyssende. Men man skal ikke lade sig narre af Tori Amos' rolige fremtoning. For selv om den amerikanske sanger og sangskriver på sit nye album "The Beekeeper" lyder væsentligt mildere end tidligere, er indignationen og vreden stadig hendes vigtigste drivkraft. Denne gang har hun taget udgangspunkt i kristendommen, som ifølge den 41-årige musiker bliver misbrugt af præsident Bush og andre højreorienterede politikere i USA. - Magthaverne har brugt og bruger stadig symbolikken i de bibelske myter til at påvirke massernes synspunkter. De fleste kristne, jeg kender, er hverken racister eller tilhængere af krig, men er alligevel blevet grebet af den populistiske retorik. Og så kan det godt være, at vi synes, at politikerne er dumme. Men det er de jo tydeligvis ikke, når de er i stand til at manipulere med folk på den måde, siger Tori Amos, da NORDJYSKE Stiftstidende møder hende på et hotel i hjertet af København. Som datter af en metodistpræst fra Maryland har hun et indgående kendskab til Bibelen og har i det hele taget haft en livslang interesse for religion. - Den Jesus, jeg har læst om, var et medfølende væsen. Og når han talte om sjælens frihed, handlede det ikke om at overtage andre lande eller starte krige. Hele ideen om at tage Jesus som gidsel var for mig fuldstændig uacceptabel, selv om der jo ikke er noget nyt i, at religion bliver brugt i det politiske spil, siger hun og uddyber sin foragt for beslutningstagerne i samfundets top: - Vi har at gøre med mennesker, der ikke ønsker, at miljøet og menneskeheden skal arbejde sammen på en måde, der er gavnlig for begge parter. De ser Moder Jord som en kvinde, de kan kneppe, når de har lyst, konstaterer den spinkle piano-virtuos uden at hæve stemmen. Stadig feminist I begyndelsen af karrieren markerede Tori Amos sig som en glødende feminist, der blandt andet kæmpede for at sætte voldtægt på den politiske dagsorden, hvilket ikke var tilfældigt. Den Kate Bush- og Joni Mitchell-inspirerede musiker har selv været udsat for voldtægt og fortalte blandt andet om sin forfærdelige oplevelse med sangen "Me and a Gun" fra 1991. Og kvinders rettigheder har været et gennemgående tema for Tori Amos, siden hun brød igennem med albummet "Little Earthquakes" i 1992, der solgte over to millioner eksemplarer på verdensplan. På "The Beekeeper" har den rødhårede amerikaner kastet sig over nogle af kristendommens bortcensurede skrifter, der var skrevet af kvinder eller handlede om kvinder, som ikke var arketyper og derfor blev anset som besværlige af datidens religiøse magthavere. - Det var helt almindelige mænd, der bestemte, hvad vi skulle læse og ikke læse. Man kunne sammenligne det med, at min far skulle sammensætte en opsamlingsplade med mig. Der var en hel del sange, som han ikke ville tage med, fordi han ikke bryder sig om indholdet. Og tænk så på, at mange af teksterne i Bibelen er skrevet flere hundrede år efter Jesus' død af mennesker, der blandt andet mente, at kvinder ikke skulle have lov til at tale i kirken. Det var ikke den kristendom, Jesus stod for, siger Tori Amos. Start med dig selv Musikken og teksterne på "The Beekeeper" er ikke kun inspireret af kristendommen og de politiske tilstande i hjemlandet. Et par voldsomme begivenheder i familien har også sat sine spor på pladen, der alligevel er noget mindre dyster end forgængeren "Scarlet's Walk" fra 2002. - Min mor fik hjertestop, men overlevede. Vi besøgte hende alle sammen på hospitalet, og jeg troede, at jeg havde set hende for sidste gang. Men uden at vide faktisk var det min bror, jeg så for sidste gang. Han blev dræbt i en tragisk ulykke 22. november sidste år. Da jeg fik beskeden fra min søster, var jeg i fuld gang med "The Beekeeper". Så inden jeg tog til begravelsen, vævede jeg det ind i sangene, siger Tori Amos, der har mødt en del modstand i sit liv. Hun har således haft flere ufrivillige aborter, men er i dag mor til fire-årige Natashya, som hun har fået sammen med manden Mark. Den lille familie bor i sydengelske Cornwall, og spørger man hende selv, er rollen som mor den største forskel på Tori Amos i 1992 og 2005. - Jeg lærer noget hver dag ved at være mor, og det har udviklet mig som kvinde. Det er en fuldtids-forpligtelse, og det ansvar var jeg først parat til at tage på mig, da jeg var sidst i trediverne, siger hun. Den poetiske pianist med de kringlede tekster bruger da også det nære som eksempel, da hun bliver bedt om at give sit bud på, hvordan man kan ændre verden. - Jeg er bare en sangskriver og vil ikke få noget ud af at fortælle folk, hvad de skal gøre. Hvis noget skal ændres, bliver man nødt til at kigge indad. Folk går til alle disse seminarer og politiske møder, og bagefter tager de hjem og sviner deres partner til verbalt. Og så adskiller man sig ikke fra dem, der sidder i Washington og styrer landet. Det gør jeg heller ikke, hvis jeg efter dette interview ikke er i stand til at være en omsorgsfuld mor for min datter.