Naturkatastrofer

Tornado til Hjallerup

Preben Gry har renoveret en Tornado, der præsenteres ved åbningen af Traktormuseet

DEN RENOVEREDE Tornado udstilles på Traktormuseet i Hjallerup hele sommeren. Foto: Hans Pedersen

DEN RENOVEREDE Tornado udstilles på Traktormuseet i Hjallerup hele sommeren. Foto: Hans Pedersen

HJALLERUP:Nej, overskriften er ikke en vejrmelding fra Nordjylland, men navnet på en meget, meget gammel dansk bygget bil helt tilbage fra 1904. Mange kender jo historien om de danske Bukh traktorer, der i mange år havde en stor fabrik i Kalundborg. Hele dette traktoreventyr begyndte faktisk som det, der skulle have været et dansk bileventyr. En flot Tornado, tilhørene Preben Gry, bliver præsenteret, når Hjallerup Mekaniske Museum slår dørene op på lørdag. Preben Gry vil naturligvis være der også, og han fortæller hjertens gerne endnu mere om sin Tornado. Hans Pedersen fra Dronninglund fortæller, at Preben Gry har brugt ca. 3500 timer på at bygge en fuldstændig komplet kopi af sin farfars gamle Tornado. Preben Gry citerer en avis fra dengang: ¿D¿herrer Bukh og Gry har etableret en helt ny automobilfabrik i Hørve, og det er deres første produkt, som de i Glassalen i Tivoli foreviser publikum, nemlig en 10-12 hk fire-sædet Tonneau med en to-cylindret motor, friktionsgear og derfra tandhjulsudveksling til differentialet. Køretøjet frembyder på næsten alle punkter nye og originale forbedringer, frugten af de to herrers flerårige ophold på de største amerikanske bilfabrikker som Rambler, Oldsmobile, Winton, Packard m.fl." Citatet er fra "Autocyklen" fra 6. april 1905. ¿ De herrer Asvid Johannes Hjorth Gry og Jens Bukh Mortensen tog maskinisteksamen samtidig, hvorefter de drog til USA og arbejdede på forskellige fabrikker. Den sidste fabrik de arbejdede hos, var Packard-fabrikken, der dengang var beliggende i Warren, Ohio, i den østlige del af USA, men alligevel flere hundrede kilometer fra de store kystbyer. Derfor måtte man sende bilerne med tog til kunderne. Når bilerne nåede frem, var lejerne ofte knust på grund af krumtappens ¿hoppen¿ på samme sted. Prebens farfar fik derfor den idé at afbalancere motorens krumtap. Problemerne ophørte med afbalanceringen, der samtidig gav en mere smidig motorgang. Efter nogle år i USA mente Bukh og Gry, at de nu var dygtige nok til selv at bygge biler, og de rejste tilbage til Danmark . I 1904 etablerede de et maskinværksted i Hørve på Sjælland. Maskinparken bestod af en brugt tysk drejebænk, en søjleboremaskine og en smergelsten samt esse og naturligvis en skruestik og forskelligt håndværktøj. Bukh og Gry fremstillede selv alt til bilen, lige fra tegninger og modeller til den færdige vogn - selv rullelejerne i kørehjulene. Det eneste, de ikke selv fremstillede var fælge og dæk. De blev indkøbt hos Kontinental. Man kunne godt have fremstillet fælge selv, men dækfabrikken forlangte, at de også solgte fælgene, thi hvis man selv fremstillede fælgene, og de så var skæve - ja, så fik dækproducenten jo skylden. Bilens tophastighed var ca. 50 km/t, hvilket var ret meget dengang. I henhold til den originale salgsbrochure er forakslen fremstillet af stålrør, med stålsmedede gafler til hjulakslerne. Den oprindelige bagaksel havde Gry & Bukh lånt fra en Ford N, idet man ikke selv kunne fræse tandhjulene. For- og baghjul løber på rullelejer. Vognen er forsynet med tre fjedre, en på tværs foran og en på hver side af bagvognen. Herved opnås foruden stor elasticitet tillige den fordel, at vognen altid hviler på tre understøtningspunkter. Rammen er fremstillet af vinkelstål. Motoren der som nævnt er på 10-12 hk, er opretstående i vognens front. Den har 2 cylindre, diameter 4¿, slaglængde 4 1/8¿. Såvel indsugnings- og udsugningsventiler er fremstillet af 25 % nikkelstål og alle mekanisk bevægelige. Den elektriske tænding foregår ved to spoler samt en kumutator bevæget fra næseakslen. Vandkøleren er fremstillet helt af kobber og forsynet med en vifte samt en metalskærm. Alle motorens bevægelige dele er indesluttet i en støv- og olietæt krumtapkasse. - Den originale Tornado eksisterer jo altså ikke mere, ej heller dens originale motor, bemærker Hans Pedersen. Han fortsætter: - Preben skulle dog bruge en motor, og en ven hjalp ham med en to-cylindret De Dion Bouton motor, som vennen havde haft liggende i hen ved 50 år. Denne motor stammer fra samme tidsperiode (1905-1911), altså passede den jo fint til Tornadoen. - Motoren blev sendt Carl Christensens værksted og blev renoveret ¿ i øvrigt som det sidste stykke arbejde der forlod Carl Christensen¿s værksted i Aalborg inden dette lukkede helt. - Det er således denne De Dion Bouton motor der er monteret i Preben¿s Tornado i dag, men Preben er så småt gået i gang med at fremstille den originale motor efter gamle tegninger m.v. - Men at fremstille en ny motor er jo altså et omfattende projekt. Personlig bliver jeg meget ofte imponeret over, hvad folk udretter med deres køretøjer, og jeg er ikke bleg for at udtrykke min glæde over hvad jeg ser. Nogle har renoveret en fin gammel motorcykel, en lille kabinescooter eller måske en stor og kostbar Jaguar. Det hele er jo utroligt! Forleden mødte jeg en mand der havde fået repareret sin gearkasse i sin meget gamle bil. Han var glad, han var stolt ¿ og han fortalte mig begejstret om sit projekt. - Sådan skal det være - og sådan er det heldigvis for det meste. Han Pedersen siger om Preben Gry og hans kone Asta: - Bygningen af Tornadoen - for egne penge - er en enestående bedrift. - Hans Pedersen kan være stolt over at vise den frem. Traktormuseet afvikler også på lørdag et stort stumpemarked, hvor alle er velkomne. Stadepladser er gratis, men vil man ind på museet koster det almindelig entré.