Totalkredit erkender markedsføringsfejl og betaler bøde

Totalkredit æder millionbøde og ærgrer sig over at have markedsført sine lån på en måde, der kunne misforstås.

Totalkredit i Københavns Byret Foto: Scanpix/Jens Astrup

Totalkredit i Københavns Byret Foto: Scanpix/Jens Astrup

Sagen, hvor Totalkredit torsdag blev kendt skyldig i vildledende markedsføring, stopper formentlig her.

I hvert fald skriver selskabet i en pressemeddelelse, at man agter at betale bøden på én million kroner.

Direktør Camilla Holm ærgrer sig dog over, at det er kommet så vidt.

- Vi er ærgerlige over denne sag. Vi har kun interesse i at oplyse så præcist som muligt om vores produkter.

- Det har vi ikke gjort i denne sag. Det beklager vi og accepterer rettens afgørelse, siger hun.

Totalkredit har selv erkendt, at det kunne misforstås, når man i et produktark om selskabets fastforrentede lån skrev, at "med fast rente ved du, hvor høj ydelsen på dit lån er i hele lånets levetid".

- Da vi selv blev opmærksomme på fejlen i marts sidste år, rettede vi den med det samme.

- Nu betaler vi naturligvis den bøde, vi har modtaget, og betragter sagen som afsluttet, siger direktøren.

Fire utilfredse Totalkredit-kunder rettede sidste år henvendelse til Forbrugerombudsmanden, da deres bidragssatser og dermed også ydelser steg, selv om de havde læst noget andet i selskabets markedsføringsmateriale.

Det førte til, at Forbrugerombudsmanden i september sidste år politianmeldte Totalkredit for vildledende markedsføring.

Forbrugerombudsmanden har 14 dages betænkningstid i forhold til, om man vil anke afgørelsen.

/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.