EMNER

Totalt overvurderet

Danske tv-nyheder har på forhånd udskreget dette spil til et massivt verdenshit - og begyndelsen på et nyt dansk eksporteventyr. Total Overdose er nemlig udviklet af københavnske Deadline Games. Men noget verdenshit er her bestemt ikke tale om. I det store udland har spillet fået overvejende lunkne anmeldelser. I skrivende stund ligger middelkarakteren på 74 procent ifølge Metacritic, der sammenregner de fleste anmeldelser. For udenforstående lyder det måske ganske pænt med 74 ud af 100, men i praksis ligger anmeldernes gennemsnit ikke på 50 - men snarere et sted mellem 75 og 80. Spillet betragtes altså som middelmådigt, og den vurdering kan vi godt støtte efter at have oplevet det på både pc og PlayStation 2. På den ene side lever det fint op til sit navn, for kampscenerne er aldeles uhæmmede. Mange bevægelser er som hentet ud af en fjernøstlig karatefilm. En stor del af spillet går med at svæve gennem luften i slowmotion, mens man skyder til højre og venstre. Lydsiden er lige så hektisk, og musikken udvikler sig i takt med spillets intensitet. De fleste lydeffekter er også glimrende, men dialogen er under B-film-stadiet. Og visuelt er spillet en skuffelse. Omgivelserne virker tomme og farveløse, og de fleste figurer er kantede og stift animeret. Som ventet er det værst på PS2, men selv pc-versionen på højeste opløsning ligner et spil med nogle år på bagen. Og i modsætning til GTA-spillene fungerer det primitive udtryk ikke som et bevidst stilvalg. Overflade-lir Historien er en ligegyldig kliche, der sender dig i krig mod en Mexicansk narkobaron. Som i GTA bevæger du dig rundt i en storby med biler og fodgængere. Du kan stjæle bilerne og skyde løs på tilfældigt forbipasserende, og i modsætning til GTA slipper du ofte godt fra det. Det bliver det nu ikke sjovere af. Du får heller ikke meget ud af at stjæle bilerne, for køre-sekvenserne er elendige. Her er ikke antydning af vejføling eller fart-fornemmelse. Spillets force er afgjort de akrobatiske ildkampe, der er lige så sjove at se på som at deltage i. Men det er ren overflade-lir. Fjenderne angriber i stort tal, men de er blottet for intelligens. Ofte løber de bare rundt i cirkler og skyder i tilfældige retninger. Hvis de alligevel får ram på dig, kan du spole tiden nogle sekunder tilbage - og gøre fejlen god igen. Men når spillet i den grad dyrker den tankeløse ødelæggelse, er det ikke smart, at man ofte løber tør for ammunition. Mest påfaldende er den manglende originalitet. Især når man sammenligner med, hvad udviklerne tidligere har præsteret - f.eks. det banebrydende dukkespil Black Out fra 1997. Total Overdose er en middelmådig metervare, der - trods rygterne om det modsatte - ikke gør noget som helst for at placere Danmark på spil-verdenskortet.