Tour de Touran

VWs Touran med fleksibel indretning....

Den har bragende succes som gulpladebil, og stille og roligt øges antallet af VW Touran på hvide plader også. For selv om VW i forhold til konkurrenterne faktisk kom sidst, da det handlede om at lave en kompakt- MPV på basis af en familiebil - i dette tilfælde Golf'en - har Touran fået godt fodfæste på det danske marked. Og det kan godt undre lidt. Som sidst i rækken af disse kompakt-MPV'er har VW ikke formået at overraske med nye detaljer og smartere design i forhold til konkurrenterne, ligesom bilen hører til klassens dyreste. Så det er givet VWs gode ry kvalitet kombineret med glimrende køreegenskaber, fine motorer samt en praktisk og fornuftig indretning, der har tiltrukket kunderne. Den fås med motorer, der spænder fra en 102 hk 1,6 liters benzin til en 140 hk 2,0 liter diesel og en 150 hk 2,0 benzin, pris-spændvidden er fra 302.128 kr. til 446.000 kr. Kraftværk Testbilen var versionen med 2,0 liters dieselmotor på 136 hk og Trendline udstyrs-niveau. Sidstnævnte er gennemsnitsligt mens motoren hører til den absolutte dieseltop, når vi snakker fire cylindrede. Et kraftværk af en motor. Smidig og støjsvag. Leverende et moment på hele 320 Nm ved kun 1750 omdr. Det betyder magt over enhver situation - f. eks. kørte vi den med fem voksne og et barn ombord plus lidt bagage. Ingen problemer med at accelere kraftigt i det 6. gear, som denne udgave af Touran heldigvis er udstyret med. Ned så mange muskler er det intet problem i et ekstra højgear, som ved motorvejskørsel reducerer motorstøjen til næsten ingen ting samt sparer brændstof. En tur Aalborg-København og retur klarede den med førnævnte antal personer ombord på 17,3 km/l. Flot - ikke mindst bilens last, motorkraft og hastigheden taget i betragtning. Betryggende Touran demonstrerer også solide køreegenskaber. Godmodig og forudsigelig opførsel. Bilen krænger lidt ved brat kurvekørsel men er i fin balance både her og i undvigemanøvrer. Selv fuldt lastet, og det er jo betryggende at vide, når man sætter sig bag rattet med familie og feriebagage ombord med kurs på sydens sol. Undervognen sluger fint de værste ujævnheder, men små asfalt-lapperier slår overraskende meget igennem, så kørekomfortens karakter er kun gennemsnitlig. Til gengæld er arbejdsforholdene bag rattet i top. Med multiindstilleligt rat og førersæde er det nemt at finde sig en god kørestilling, og betjeningen af det overskueligt indrettede med designmæssigt noget konservative isntrumentbord er let. Indretningen er fleksibel - bl. a. kan bagsæderne foldes helt frem og tages ud - og længst bagude kan man få eftermonteret et ekstra sammenklappeligt bænkesæde. Det snupper til gengæld en pæn del af bagagepladsen, og er i øvrigt primært kun til børn. Men det understreger Tourans udtalte "evner" som en rummelig, fleksibel familiebil, der ikke mindst udstyret med en testbilens store diesel tillige er en fortræffelig langstursbil - toptrimmet til Tour De Touran.