Toyota fuskede ikke med sikkerheden

FDM var ude med riven efter japanerne, men reglerne blev fulgt, da Yaris blev crashtestet

Selv om den nye Toyota Yaris har fået fem stjerner af Euro NCAP, gælder udmærkelsen ikke for Natura-modellen herhjemme, da gardinairbaggene er sparet væk.

Selv om den nye Toyota Yaris har fået fem stjerner af Euro NCAP, gælder udmærkelsen ikke for Natura-modellen herhjemme, da gardinairbaggene er sparet væk.

Hvor sikker er den ny Toyota Yaris egentlig? Det spørgsmål er tidligere blevet rejst af FDM, der har kritiseret den danske Toyota-importør for at fjerne sikkerhedsudstyr fra den nye Toyota Yaris. For at kunne sælge bilen til en lavere pris, har Toyota valgt at fjerne blandt andet gardinairbaggene på den billigste version. Det resulterede i overskriften "Toyota fusker med sikkerhedstest", idet FDM i januarudgaven af medlemsbladet, Motor, skrev, at Toyotas beslutning om at markedsføre en Yaris uden det sikkerhedsudstyr, der gav bilen fem stjerner i en Euro NCAP-test, var imod procedurerne. Den version, der havde gennemgået Euro NCAPs omfattende sikkerhedstest, var nemlig versionen med fuld sikkerhedspakke -omfattende syv airbags - og den fik tildelt maksimale fem stjerner i kollisionssikkerhed. Nærlæst FDM har siden Euro NCAP-testens start i 1997 læst de skrevne regler sådan, at den laveste sikkerhedsversion skal lægges til grund for kollisionstesten. Sådan er reglerne også blevet administreret. Men en nøjere granskning af reglerne har nu vist, at reglerne faktisk foreskriver, at det er den version, som er/vil blive den mest solgte version på de 15 største markeder i Europa, som skal kollisionstestes af Euro NCAP. Dermed har Toyota ikke foretaget sig noget forkert, da de lavede en særlig skrabet version af den nye Yaris. Vigtigt - For Toyota er det af yderste vigtighed, at vi af Euro NCAP har fået en helt klar bekræftelse på, at vi på alle måder har fulgt gældende regler. Vi har helt fra starten gjort det klart, at vi i Danmark i forbindelse med en eventuel markedsføring af versionen uden fuld sikkerhedspakke vil gøre potentielle kunder opmærksom på, at den version ikke er omfattet af Euro NCAPs crashtest, og det forhold ændrer vi naturligvis ikke på, forklarer René Mouritsen fra Toyota Danmark. I en pressemeddelelse bekræfter FDM, at der ikke var belæg for at sige, at Toyota har fusket med eller på anden måde overtrådt reglerne. Nye regler Den undersøgelse, som FDM efter artiklen udbad sig fra Euro NCAP, affødte imidlertid, at crashtest-organisationen måtte indrømme, at reglerne - der bl.a. siger, at den mest solgte variant skal testes - ikke er tidssvarende og bør laves om. Derfor nedsættes der nu et udvalg, som hurtigt skal bringe orden i sagerne. Angiveligt skal det være det laveste sikkerhedsudstyr i det hele taget, der fremover skal definere, hvilken model, der skal crashtestes. Færdselsstyrelsen er også kommet på banen og vil sikre, at den lavt udstyrede model skal typegodkendes separat og mærkes med "ikke testet" på den lovpligtige miljø- og sikkerhedsmærkning.