Toyota igen igen

Det japanske mærke klarer sig endnu en gang bedst i fejl-rapporten fra tyske TÜV, mens Renault får dumpe-karakter

Man siger, at intet nyt er godt nyt. Men som bekendt afhænger det af øjnene der ser. Er øjnene placeret hos Toyota passer udsagnet. Sidder de hos Renault, passer det fortvivlende dårligt. Men hvad er det, de er så glade for hos Toyota, og knapt så begejstrede for hos Renault? Det er såmænd den årlige vejhjælps-statistik fra FDMs tyske søsterorganisation ADAC. Hvert år offentliggør de statistik over hvilke biler, der har været flest problemer med - og bilerne med færrest fejl. Kigger man på statistikken for tre år gamle biler, altså fra årgang 2000, er der grund til at være glad for sin Toyota Yaris. I klassen for små biler er det bilen med suverænt færrest fejl med kun 7 fejl pr. 1000 bil. Også Ford Ka og Ford Fiesta klarer sig flot med kun 9 fejl. Helt i bunden ligger Renault Clio, der har 28 fejl pr. 1000 bil, hvilket er to flere end Fiats Cinquecento og fire mere end Fiat Punto. A2 til tops Rykker man en bilklasse op til det segment, som tyskerne kalder den lille mellemklasse, understreger Audi, at de med deres A2 har lavet en bil, hvor kvaliteten er i top. En årgang 2000 har kun 8 fejl pr. 1000 bil, mens Mercedes A- klasse, Honda Civic og Toyota Corolla deler 2. pladsen med kun 9 fejl. Helt i bunden ligger igen Renault med modellerne Kangoo og Megane, der har henholdsvis 34 og 25 fejl. I mellemklassen er Toyota med Avensis igen i front - og er vel at mærke placeret solidt foran både Mercedes CLK, Audi A4 og BMW. Helt i bunden ligger Alfa Romeo 156 med 41 fejl pr 1000 biler, mens den store Renault Laguna indtager en lidet flatterende 2. sidste plads med 25 fejl pr. 1000 biler. Tino bedst Blandt MPV-bilerne, som de senere år er blevet utrolig populære, er det Nissan, der med deres Almera Tino har grund til at glæde sig. Kun fire fejl pr. 1000 biler er imponerende, men også Citroën Picasso klarer sig på en 2. plads med kun 8 fejl flot. Anderledes sort ser det ud hos Renault, der også i dette segment indtager sidstepladsen. Deres Espace fra årgang 2000 har 39 fejl pr 1000 bil, hvilket næsten 13 flere end den næstsidste Mercedes Vito med 26 fejl. Det, som for alvor giver Renault problemer, er det elektriske system, som i øvrigt generelt er skyld i langt de fleste problemer blandt statistikkens andre biler. I 35,9 procent af alle tilfældene var det elektriske system årsag til, at bilisterne havde brug for vejhjælp, mens der bliver stadig længere mellem de rendyrkede motorhavarier. Statistikken er opgjort som fejl pr. 1000 bil og statistikken går fra 1998-2003.