Toyota vinder igen

Ny FDM-undersøgelse sender det japanske mærke til tops

Biler 6. april 2003 08:00

2000 bilejere har fortalt FDM, hvordan de oplever deres bil, værkstedet og forhandleren. Og det er der nok et par af bilmærkerne, der kunne have være foruden, mens andre jubler - ikke mindst Toyota. Endnu en gang banker det japanske mærke konkurrenterne sønder og sammen og sikrer sig den samlede førsteplads i FDMs ny undersøgelse, mens f. eks. Fiat, der ellers har nok problemer at kæmpe med for tiden, falder helt igennem i undersøgelsen. Deres kunder er gennemsnitlig 32 procent mere utilfredse med deres bil end gennemsnittet for alle bilejere. For eksempel er det kun 35 procent af nuværende Fiat ejere, der næste gang, der skal købes ny bil, vil vælge en Fiat. Men Fiat er ikke de eneste, der har utilfredse kunder. Kun 45 procent af Opel-ejerne ville vælge Opel igen og bedre ser det ikke ud for Suzuki, der har næsten lige så utilfredse kunder som Fiat. I toppen af tilfredse kunder finder man også BMW og Audi-ejere, som for 95 procents vedkommende ville vælge tysk igen. Også Saab, VW og Toyota-kunderne ligger i top fem, når det gælder tilfredshed med bilen. Men kundetilfredshed handler om andet og mere end selve bilen. Derfor har FDM også testet på parametret værkstedsservice. Og for en gang skyld viser det sig, at reklamerne underdriver. Toyota-reklamen i tv taler om, at servicen er 112 procent i orden. Men spørger man kunderne er den faktisk 145 procent i orden. Altså, at Toyotakunder er 45 procent mere tilfreds med deres værksted i forhold til gennemsnittet. Men der er andre mærker, der godt kan ranke ryggen og være tilfreds med servicen. Skoda, og sjovt nok Suzuki, der ellers lå meget lavt med hensyn til om ejerne ville vælge samme mærke igen, er faktisk meget tilfredse med den service som værkstedet yder. I den negative ende af skalaen er det igen Fiat, der er en markant bundskraber. Knapt så utilfredse med servicen er Renault kunderne, mens de to store sællerter på det danske marked Peugeot og Citroën nok bør tage sig sammen, når det gælder service. Om utilfredsheden med servicen er en naturlig forlængelse af den travlhed som deres kæmpesalg medfører kan man kun gætte på, men fakta er, at deres kunder mere end almindeligt utilfredse med servicen, uden det af den grund nærmer sig Fiat niveau. Hos FDM siger adm. direktør, Erik Lauridsen over, at det første mål med undersøgelsen er nået. Nemlig at give et tydeligt billede af de enkelte bilmærkers præstationer målt op mod hinanden.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...