Trabant på afrikansk

Hvad er det, der oser som et brændende bildæk, lyder som tunet plæneklipper, er umulig at købe som ny og rimer på markant. Svar: Trabant. Den lille Trabi, der efter murens fald i 1989 blev folkeeje er på vej til en renæssance. Ikke i det genforenede Tyskland, men så langt væk som Afrika. Her har fabrikken i Zwickau nemlig planer om at flytte produktionen hen. Bilen tager efter planen så navneforandring til AfriCar og ideen bag er den, at bilen skal være så simpelt konstrueret, at den kan repareres med en smule ståltråd, en hammer og en skruetrækker. Hvornår fabrikken står færdig afhænger af om og hvornår den nødvendige kapital tilvejebringes. Firmaet bag bilen er nemlig i betalingsstandsning og leder efter frisk kapital, alt imens produktionen fortsætter. I alt er der rullet 3.3 millioner Trabier af samlebåndet siden bilen første gang blev produceret i 1958.