Træskibsværft får medvind

Bagmænd vil gøre projektet til magnet for Limfjordsturisme

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Photo: Jens Morten

Med Europas største flod lige igennem byen, med et brev fra borgmester Henning G. Jensen, hvori han utvetydigt giver kommunal opbakning til et nyt træskibsværft og oven i købet med både de første penge, færdige tegninger og kunder i kø til foretagendet er Limfjordens levende Værft ved at tage form: På fredag skal projektets initiativtagere med formanden for Aalborg Industri- og Handelskammer, regionsdirektør Erik B. Hansen, i spidsen til forhandling med stadsarkitekt Knud Tranholm om værftets placering, og et par uger senere etableres en bestyrelse for det nye træskibsværft. Og værftet, som er tænkt som langt mere end en lille lokal virksomhed, nemlig som et nordisk center for al maritim ekspertise omkring træskibe, er kun begyndelsen: Spidsgatter-race I ånden ser initiativtagerne bl.a. Aalborg som værtsby for et tilbagevendende, eksklusivt spidsgatter-race, der sejles første gang i 2010 i forbindelse med Tall Ships Race, som hjemsted for et af de tre centre, som Træskibsbevaringsfonden agter at etablere i løbet af de nærmeste år, og som en magnet for limfjordsturisme, som skal omfatte træbåde fra vikingeskibe til Lindholm Høje Museet over krejlerkaage og arkitekttegnede spidsgattere til gamle coastere og andre træskibe. I ryggen har det levende værft også Aalborg Universitet i forbindelse med kombinationen af gammel træskibskultur og moderne teknologi. Et af de første skibe til projektet er allerede til stede i byen - nemlig den Utzon spidsgatter, som står i den store, højloftede spidsgatterhal i Utzon Center på Aalborgs Havnefront. Skibet ejes af Limfjordens Maritime Fond og er midlertidigt lejet ud til centret. Fonden har samtidig to andre tilsvarende sejlbåde på hånden, som skal sættes i stand på det nye værft, og derefter skal den ene overdrages til Utzon Center, der netop har fået Den Danske Banks Initiativpris på 25.000 kr. til sit spidsgatterprojekt. Centret venter oven i købet på nok en båd, idet en sponsor har givet tilsagn om en donation til formålet. Man venter bare på at finde den helt rigtige båd. - Det betyder, siger Erik B. Hansen, at der allerede er kunder til det nye træskibsværft, og vi har også haft kontakt til "Jens Krogh", og der er næppe heller tvivl om, at når "Loa" kommer hjem fra togt og skal på værft, så vil det blive på Limfjordens Levende Værft. Det sidste kan Erik B. Hansen formentlig sige med sindsro, for hele hans ide er nemlig fostret på grundlag af det igangværende succesfulde Loa-projekt. - Det ville være synd og skam at miste den håndværksmæssige ekspertise, der er fastholdt og endda givet videre til nye generationer, mens Loa bygges op, siger han, så man kan forestille sig, at den kan fastholdes, når man har et sted at fortsætte, når Tall Ship Aalborg Fonden har gennemført og afsluttet arbejdet, og Loa Værft lukker, siger han. Tidsplanen, som blev fremlagt i begyndelsen af året, da fem studerende fra Arkitektur & Design på Aalborg Universitet vandt konkurrencen om det første skitseprojekt til det nye træskibsværft, er skredet med et kvartal. Ifølge planen skulle værftets placering være afgjort i første kvartal i år, men det bliver altså først efter på fredag. I den oprindelige plan skulle værftet være funktionsdygtigt inden udgangen af 2008.