Lokalpolitik

Trafikstyrelsen skal slå bommen op

Stram fortolkning koster Nordjyske Jernbaner dyrt

NORDJYLLAND:- Det er bureaukrati, når det er værst. Vi må have en snak med ministeriet om sagen, for det her er helt urimeligt. Viceamtsborgmester Niels Kr. Kirketerp (V) - og resten af økonomiudvalget i Nordjyllands Amt - er grundigt utilfredse med Trafikstyrelsen. Derfor har de sat forvaltningen til at skrive til trafikminister Flemming Hansen (K). De nordjyske politikere vil have fjernet nogle meget stramme regler for trafikbetjeningen på Nordjyske Jernbaner. Reglerne har fået Trafikstyrelsen til at tilbageholde et tilskud på fem millioner kroner, en femtedel af det samlede årlige statstilskud. Styrelsen tolker reglerne således, at Nordjyske Jernbaner ved at fjerne to tyndtbesatte søndagsafgange mellem Hjørring og Hirtshals ikke har overholdt en aftale om kørselsmængde, som blev indgået mellem staten og amtsrådsforeningen i 2000. Siden da har amtet overtaget såvel den bane som Skagensbanen, og i dag udgør de ét samlet selskab - Nordjyske Jernbaner. Styrelsens tolkning er helt forkert, mener Niels Kr. Kirketerp, der ledede mandagens økonomiudvalgsmøde, da amtsborgmester Orla Hav er bortrejst: - Vi ser de to jernbaner under ét, og samlet set har vi sikret en langt bedre betjening i løbet af de seneste fire år, bl.a. med halv times drift til Skagen, renovering af sporet på Skagensbanen og nyt materiel. Vi sætter pris på at udvikle os, men det kan man tilsyneladende ikke acceptere fra centralt hold - man foretrækker, at alt skal være status quo i årevis, lyder det fra en harm Niels Kr. Kirketerp. I brevet til ministeren vil amtsrådet foreslå, at han fjerner de stramme regler - der siger, at alt skal være uændret - eller alternativt ser de to banelinjer under ét. Det samlede antal togkilometer er nemlig stort set uændret, for den mindskede kørsel til Hirtshals opvejes af mere kørsel - ogmed flere passagerer - til Skagen.