Lastbilkørsel

Transportbranchen kører i slæbesporet

Trods krise er der stor forskel mellem udenrigs- og indenrigs fragt

Vognmændene må kigge langt efter gods i disse tider. Kunderne spiller vognmændene ud mod hinanden og prisen for fragt er i bund. På billedet tjekker lastbil- chaufføren "Futte" om lastbilen er ved at være fyldt op. Foto: Peter Langkilde

Vognmændene må kigge langt efter gods i disse tider. Kunderne spiller vognmændene ud mod hinanden og prisen for fragt er i bund. På billedet tjekker lastbil- chaufføren "Futte" om lastbilen er ved at være fyldt op. Foto: Peter Langkilde

NORDJYLLAND:Vognmandsbranchen er i krise. 9 ud af 10 transportvirksomheder har problemer med overkapacitet. Det viser en undersøgelse lavet at Dansk Transport og Logistik. Stor tilbagegang, særligt i byggeriet og jernindustrien, kan mærkes direkte på mængden af gods både inden- og uden for landets grænser. Men der er stor forskel på, hvordan den generelle krise håndteres i branchen. Hos Freja Transport og Logistics i Skive melder formand for bestyrelsen og ejer, Jørgen Hansen om hårde tider: - Det er en kombination af fald i volumen og et markant prispres. I desperation faldbyder mange vognmænd priserne på fragt og det er min vurdering, at kun de der var bedst polstret inden krisen overlever. Faktisk er det voldsomme opsving i 2005 og 2006 en af årsagerne til, at krisen kradser ekstra hårdt blandt vognmænd, der køre med gods til og fra udlandet. - Dengang var vi i en kapacitetskrise. Vi manglede simpelthen vogne og chauffører og vendte blikket mod Litauen og Polen. Nu har de udenlandske vognmænd fået foden indenfor og presser priserne, så mange danske vognmænd bliver nød til at lade deres biler registrerer i de pågældende lande for at kunne konkurrerer på prisen, siger Jørgen Hansen, der vurderer at bunden endnu ikke er nået endnu. Kør dansk I den del af transportsektoren, der holder sig inden for landets grænser, ser de lidt mere optimistisk på branchens fremtid. - Vi har valgt IKKE at være i krise. Vi skal være skarpe, for der er selvfølgelig mindre gods at køre med og konkurrencen er skærpet, Men det var altså heller ikke sjovt for tre, fire år tilbage, da alt stod på gloende pæle og vi ikke havde kapacitet nok, siger Direktør Per frederiksen, Aalborg Godstransport, medejer af det landsdækkende distributionsnet, Transportgruppen A/S, der råder over 900 rullende enheder. Han tror at de vognmænd der er medlem af et større netværk, er dem der vil klare sig bedst gennem lavvandet. - Det er lettere at få ture mellem landsdelene til at hænge sammen, hvis man har et transportcenter i ryggen, der via netværket kan at fylde bilerne op. Mange små vognmandsforretninger med en, to, tre biler vil få det svært. Per Frederiksen ser dog optimistisk på fremtide: - Jeg ser lys for enden af tunnelen i slutningen af 2010, men det kræver planlægning, så vi er klar når godset kommer igen.