Danmark

Transportminister: Vi må få det bedste ud af IC4

IC4-togene kan hjælpe med at løse pladsproblemer på den danske jernbane, mener Pia Olsen Dyhr (SF).

Transportminister: Vi må få det bedste ud af IC4

Den danske jernbane har brug for de skandaleomsuste IC4-tog, indtil der er gjort klar til elektriske tog.

Det fastslår transportminister Pia Olsen Dyhr (SF), efter at DSB mandag har annonceret leveringen af det sidste tog - syv år efter den oprindelige frist.

- Vi er nødt til at få det bedste ud af IC4 frem til, at vi har elektrificeret banen. Vi må kigge på, hvilke strækninger IC4 skal bruges på, hvilke strækninger IC3 skal bruges på og få det til at spille bedst muligt sammen, siger ministeren til Ritzau.

Da togene blev bestilt i 2000 anså man IC4 som fremtidens tog på den danske jernbane.

De mange forsinkelser og et stigende fokus på klimaet har dog fået politikerne til at flytte fokus fra dieseltog til eltog, som regeringen i disse dage forhandler med Enhedslisten og Dansk Folkeparti om.

Denne plan vil dog først være realiseret omkring midten af næste årti, og indtil da kan IC4-togene hjælpe med at aflaste de mange fyldte tog, der kører rundt på de danske skinner.

- Det betyder, at der vil være flere tog på skinnerne, og det er vigtigt, for vi er udfordrede på pladsen i togene. Vi er nødt til at få flest mulige tog i gang og i brug, når de lever op til kriterierne, siger Pia Olsen Dyhr.

Hun vil dog ikke have, at IC4-togene skal betyde flere forsinkelser for passagererne på de mest trafikerede strækninger.

- Det er vigtigt, at DSB lever op til sit eget princip om ekstern kvalitetssikring. Når de gør det, så må togene køre, og ellers må de køre på sidestrækningerne. Vi skal have en sikker trafik på vores fjernbane, siger hun med henvisning til togtrafikken på tværs af landet.

Erfaringerne fra IC4-togene får samtidig ministeren til at konkludere, at man ikke fremover bør investere i specialbyggede tog.

- IC4 viser, hvorfor det er vigtigt at købe standardiserede og gennemprøvede tog, og det er det, vi lægger op til med timemodellen og elektrificeringen af banen, påpeger Pia Olsen Dyhr.

/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst