Trawlvirksomhed udvikler

AALBORG:Tunge skyer hviler over fiskeriet, men på Danmarks største trawlvirksomhed, Cosmos Trawl i Hirtshals, har man valgt at være positive, selvom 20 medarbejdere netop nu er på arbejdsfordeling på grund af ordremangel. - Konstant udvikling er den bedste fremtidssikring for både virksomhed og erhverv, mener direktør Lars Jensen.' På DanFish-messen præsenterer virksomheden blandt andet en helt ny type flydetrawl, som på én gang øger fangsten og sparer brændstof. Det er et stykke udviklingsarbejde, foretaget med prøvetanken på Nordsøcentret som en meget vigtig samarbejdspartner. Hemmeligheden ligger blandt andet i tovværket, udviklet af amerikanske hydroeksperter. Cosmos har købt en patentlicens til at bruge det, og har anvendt i det i et nyt trawldesign. Tovværkets facon medvirker i sig selv til en bedre spredning af trawlet og dermed mindre strømningsmodstand. Samtidig ligger trawlet roligere i vandet, så færre fisk opdager, at de er i færd med at blive fanget - før det er for sent. Lars Jensen kalder det intet mindre end en revolution i flydetrawl, og virksomheden kunne allerede på fiskerimessens første dag mærke stærk interesse blandt fiskerne. Hvornår interessen udmønter sig i ordrer er uvist. - Købelysten er faldet voldsomt den sidste tid, et udtryk for de små kvoter og store prisfald. Det er ikke bare danske fiskeri, som oplever hårde tider. I Norge har vi set fiskere gå på rejefangst uden reservetrawl. Går der noget galt, er rejsen spildt. Det vil være utænkeligt under normale foprhold, men der har simpelthen ikke været penge at købe redskaber for, fortæller Lars Jensen. Situationen slår igennem på Cosmos Trawl, hvor en snes mand på afdelingerne i Hirtshals og Skagen er sendt på fordeling. - Men vi véd, at det vender igen. Det sidste halvandet år har vi haft overarbejde. Det nytter ikke at gå i panik. Vi må kigge lidt længere fremad, understreger han. Cosmos Trawl, nu en del af den store islandske Hampidjan-gruppe med afdelinger i 12 lande kloden over, eksporterer til Spanien, Sydamerika, Canada, Rusland, Norge, Sverige og Island, men 70 pct. af omsætningen sker dog til det danske marked.