Tre farer ved at spise for mange proteiner

Risiko for blandt andet hukommelsestab og knogleskørhed

Arkivfoto

Arkivfoto

DANMARK:Tusinder af danskere er i de sidste år gået på proteinrige diæter, men det er ikke uden risici.

Diæter, der mere eller mindre udelukker en eller flere af de tre store næringsgrupper, kulhydrater, proteiner og fedt, risikerer at medføre mangelproblemer på både kort og lang sigt. Det skriver klogkost.dk

Kulhydratrige fødevarer indeholder typisk andre vitaminer og mineraler end proteinrige og fedtholdige fødevarer.

Det er velkendt at vegetarer nemmere risikerer mangel på f.eks. B12-vitamin og omega-3, men det er noget de fleste vegetarer er opmærksomme på.

Det er også velkendt at mættet fedt i især rødt kød øger risikoen for hjertekarproblemer, så du bør begrænse dit indtag af røde bøffer og andet rødt kød til 300-400 gram om ugen og ellers spise fed fisk og mager kylling.

Her er tre farer ved en proteinrig diæt.

1. Hukommelsetab

En helt ny undersøgelse fra University of Louisville i Kentucky viser, at et højt indhold af den essentielle aminosyre methonin i kosten øger risikoen for hukommelsestab.

Essentielle aminosyrer kan ikke produceres af kroppen selv, så de skal tilføres via kosten.

10 madråd til at styrke din hukommelse

Methionin findes hovedsageligt i æg, kød og mælkeprodukter, men også paranødder og sesamfrø har et højt indhold. Til gengæld findes aminosyren kun i meget små mængder i de fleste andre frugter og grøntsager.

2. Nyreskader

En protein-rig kost øger risikoen for at udvikle nyresygdom og kan have en negativ virkning på urinvejene og nyrens form.

Det viser forsøg på University of Granada, hvor rotter på en høj-protein kost ganske vist tabte op til 10 procent af deres legemsvægt i løbet af 12 uger, men til gengæld fik nyreskader.

Indholdet af urin citrat, der hæmmer stendannelsen, hos disse rotter var 88 procent lavere og urinens pH-værdi var 15 procent mere sur, hvilket kan medføre alvorlige problemer som nyresten.

Vindruer kan forebygge fedtforgiftning af nyrerne

Dertil kom at deres nyrer vejede 22 procent mere og at det netværk af kapillærer, der filtrerer blod i nyrerne var øget med 13 procent. Desuden var mesangium - en kollagen struktur, der er omgivet af disse kapillærer - vokset med 32 procent.

3. Knogleskørhed

Hvis du hovedsageligt får dine proteiner fra kød uden at spise eller drikke kalcium-rige mælkeprodukter øges din risiko for knogleskørhed.

Undersøgelser viser at de kvinder, der spiser mest kød har mistet gennemsnitligt 35 procent af deres knoglemasse ved 65-års alderen, mens kvinder, der spiser mindst kød, kun har mistet 18 procent.

10 madråd, der styrker dine knogler

En diæt med et højt protein-indhold medfører en forhøjet kalcium-udskillelse via urinen, hvilket medfører at kroppen tager fra knoglernes kalcium-lagring.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.