Detailhandel

Tre for en hund? 150 kr. tak!

Selv om vi lever i et højteknologisk samfund, kan vi stadig ikke lave et prissystem, som virker.

Lone Christensen tjekker sin bon hver gang. Det har hun sparet mange penge på.
Foto: Mette Nielsen

Lone Christensen tjekker sin bon hver gang. Det har hun sparet mange penge på. Foto: Mette Nielsen

Det viser en undersøgelse, som NORDJYSKE har foretaget gennem seks uger. Butikkerne kan ikke altid finde ud af at sælge deres tilbudsvarer til tilbudspris. Hvorfor er det så svært at opdatere priserne korrekt, spørger vi rette vedkommende. - Fejlene sker, fordi prissystemet opdateres fra to steder. Nogle af varerne opdateres fra centralt hold på hovedkontoret, mens andre priser opdateres i den lokale butik. Det er rigtig mange varer, som skal opdateres flere gange om ugen, og der sker altså tastefejl ind i mellem. Det forklarer Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop Danmark, som ejer tre af de kæder, NORDJYSKE har undersøgt: Kvickly, SuperBrugsen og Fakta. Lignende forklaring får vi hos Dansk Supermarkeds informationschef Erik Eisenberg: - Det burde ikke ske, men det sker. Det er dog i under én procent af tilfældene ifølge vores tal. Coop mener, at fejlprocenten heller ikke er over én i deres butikker. En god del af de handlende, NORDJYSKE har talt med, oplever fejl langt oftere. Nogle mener, at det næsten er hver gang, mens andre siger, at det aldrig sker. I alt siger under halvdelen, 102 personer ud af 210, at de aldrig har oplevet fejl i den butik, som NORDJYSKE spurgte til. Ingen fordel for mig Jens Juul Nielsen mener, at fejlene også tit kommer kunden til gode: - Der er også gange, hvor vi snyder os selv, så det går nok lige op for kunden, mener informationsdirektøren fra Coop. Det er Lone Christensen, som handler i Kvickly, dog ikke enig i. - En lang periode skete der fejl hver eneste mandag, jeg handlede. Enkelte gange har det været mig, som er sluppet billigere, men de fleste gange ville forretningen have tjent på det, hvis jeg ikke havde opdaget det, siger Lone Christensen, som er folkeskolelærer. Hun gør opmærksom på fejl uanset til hvilken retning, de går. Pia Skjødt handler ofte i Dreisler, og hun har ikke oplevet, at fejl er kommet hende til gode. - Jeg oplever fejl mindst hver fjerde gang, og det er aldrig til min fordel. Hvis det var, ville jeg også sige til, fortæller hun. De er begge godt trætte af at skulle stå i kø i kiosken for at få deres penge tilbage. Men Lone Christensen og Pia Skjødt får dog deres penge tilbage, netop fordi de tjekker deres bon. Det gør Jens Ravnholt fra Vejgaard ikke. - Det er grundlæggende fordi, jeg har tillid til, at det, jeg skal betale, er det rigtige. Jeg synes også, det tager for lang tid at tjekke, siger han og fortsætter: - Jeg er jo et eller andet sted godt klar over, at der kan ske smuttere, men den tyver må jeg så punge ud med, siger han. Forskellige resultater Som det ses i NORDJYSKEs undersøgelse, så oplever kunderne forskellige antal fejl hos de forskellige butikker. Hvis man kan tale om en testvinder, er det Bilka og Fakta. Her svarer 24 ud af 30, at de ikke har oplevet fejl, eller kun oplever fejl et par gange om året. Kvickly og SuperBrugsen ligger i den anden ende. Her svarer under halvdelen af de adspurgte, at de ikke oplever fejl eller kun oplever fejl et par gange om året. Jens Juul Nielsen fra Coop forklarer, hvordan det hænger sammen. - Fakta har ikke så mange varer som SuperBrugsen, idet næsten alle Faktas priser opdateres fra hovedkontoret. Derfor vil der nok oftere ske fejl i SuperBrugsen, fordi flere varer skal opdateres fra to systemer, forklarer han. Det skal understreges, at undersøgelse har en stor statistisk usikkerhed, da 30 testpersoner hvert sted er et forholdsvis lavt antal. Undersøgelsen viser heller ikke, om der er forskel i fejlprocenterne inden for de enkelte butikskæder af samme navn.