Tre oplevelser på glatis

Volvo har tre modeller med avanceret firhjulstræk. Ikke mange detaljer skiller systemerne på papiret, men i praksis opleves bilerne meget forskelligt på spejlglatte veje

6
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

I Volvos butik i Sälen kan man gå ind og prøve en XC-bil. I de fleste tilfælde kan man også få en tur på den nærliggende frosne sø og selv prøve grænser af iført pigdæk, Volvo og strikhue.

Svenske Volvo havde i mange år ingen firhjulstrukne biler, men sendte i 1996 en 850'er på gaden med permanent firhjulstræk af viskose-typen. Siden er biler med 4x4 kommet i en lind strøm fra Volvo, men er der egentlig forskel på de 4-hjulstrukne Volvo'er, når man prøver bilerne af på glatte vej? Det er vi taget til Sälen for at finde ud af, og lige nu sidder jeg bag rattet i en XC60, og foran står en flink mand fra Volvo Driving Academy og instruerer mig i dagens første øvelse: Den klassiske ''ups, der hoppede en elg ud på vejen'' og der skal bremses maksimalt og forsigtigt styres uden om dyret.I takt med at jeg bliver fortrolig med XC60'eren øges farten, og bilen bliver sværere og sværere at få rundt om elgen, og til sidst flyver keglerne rundt på søen. Tung XC90 Lidt efter skifter jeg til den store XC90, der kom på markedet i 2002 og som i en periode var Volvo's meste solgte bil. Dengang var bilen trods sin størrelse blandt klassens mest adrætte, men efter få forsøg rundt om ''elgen'', går det virkelig op for mig, hvor hurtigt bilerne udvikles, og efter tre timer med yderligere slalomøvelser samt fri kørsel på en 2,4 km lang isbane, står det klart, at XC90 er lidt af en dinosaur i forhold til en XC60. Et højere tyngdepunkt, mere vægt og en tidlig generation af det elektroniske stabilitets control (ESC) gør bilen uinspirerende og svær at tumle på en isbane. Resultatet er en XC90, hvor ESC'en lukker helt ned for kræfterne, når det går lidt for hurtigt, og hvor det er svært at få bagvognen til at hjælpe bilen rundt om en forhindring ved at bruge et let speederløft og bløde ratbevægelser. Sportslig XC60 Signalementet af XC60 er helt anderledes. Den føles langt mindre på vejen, skifter bedre retning og er nemmere at håndtere på glat underlag. I en direkte sammenligning med XC90 er den dog også fastere i undervognen og byder derfor ikke helt på samme komfort som XC90. Vintertesten's største oplevelse er dog Volvo XC70, der i den grad charmerer på glat vej. Den er nem at kontrollere præcist og på den 2,4 kilometer lange isbane byder den på komfort, som hverken XC90 eller XC60 kan tilbyde, og til det signalement skal lægges et støjniveau, der opleves som det laveste af de tre firhjulstrukne Volvo'er. Nøglen til forskellen mellem de tre svenskere er det svenske 4WD-system, der ligger i bilerne. I XC90 ligger 2.generation af Haldex-systemet, mens XC70 har 3.generation og XC60 benytter den seneste 4.generation. Prøv selv i Sälen Volvo har de sidste otte år haft et testcenter i Sälen. Her kan man blot gå ind fra gaden i vinterperioden og prøve de forskellige modeller. I de fleste tilfælde kan man også få en tur på den nærliggende frosne sø og selv prøve grænser af iført pigdæk, Volvo og strikhue. En tur på en frossen sø inklusive instruktør koster i reglen et mindre gebyr, men er man heldig, sker det også, at oplevelsen er gratis.