Lokalpolitik

Tre på tur for at tale trafik

Nordjyske lokalpolitikere vil på torsdag på Christiansborg argumentere for penge til veje og tog

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

med i den nordjyske delegation er den nordjyske kommune- formand, borgmester Egon Pleidrup (S) fra Mors. Arkivfoto

NORDJYLLAND:To kvinder og en mand skal på torsdag prøve at overbevise nogle af Folketingets medlemmer om, at de kommende måneders forhandlinger om infrastrukturinvesteringer bør ende med en plan med nordjyske fingeraftryk. Regionen og de 11 kommuner har fået foretræde for både Folketingets trafikudvalg og erhvervsudvalg. Begge steder er der 15 minutter til rådighed, så der skal tales hurtigt, hvis de tre nordjyske udsendinge skal nå at nævne alle deres ønsker. På forhånd har parterne dog fremsendt en række af deres argumenter skriftligt. Det er regionsrådsformand Ulla Astman (S), kommuneformand Egon Pleidrup (S) fra Mors samt teknisk rådmand Marian Nørgaard (V) fra Aalborg, der udgør den nordjyske delegation. - Det er vigtigt, at politikerne på Christiansborg kender vore argumenter og bliver udstyret med den mest opdaterede information, siger Marian Nørgaard. På ønskesedlen fra Nordjylland står der bedre vejforhold til og fra Thy og Vendsyssel og en forbedring af jernbanenettet ikke kun syd for Aalborg, som regeringen lægger op til, men også i Vendsyssel. Endvidere signalerer politikerne imødekommenhed over for at gøre Nordjylland til testregion for intelligente trafiksystemer. Opbakning bag Egholm-vej Når det gælder den fjordkrydsende biltrafik ved Aalborg og Nørresundby, vil de tre politikere argumentere for en statsligt finansieret tredje Limfjordsforbindelse via Egholm - en løsning, som "de 11 nordjyske kommuner og Region Nordjylland bakker op om," fremgår det af materialet til de to folketingsudvalg. Her og nu ønsker politikerne, at det besluttes at færdiggøre den såkaldte VVM-redegørelse for en tredje Limfjordsforbindelse. Denne redegørelse, der beskriver virkningerne på miljøet, er en forudsætning for, at der senere kan sættes et projekt i gang. I materialet forlanger politikerne ikke her og nu penge til selve anlæggelsen af en ny fjordforbindelse. Regeringen har lagt op til, at en kommende aftale ikke nødvendigvis endegyldigt skal fastlægge, hvilke projekter der skal bygges de næste mange år. Nordjyderne ønsker med kravet om at færdiggøre VVM-redegørelsen, skriver de, at sikre sig et beslutningsgrundlag "til brug i regeringens forslag til rullende investeringsplanlægning". I den forbindelse fremhæver det nordjyske trekløver i det skriftlige materiale, at Vejdirektoratet i en rapport i 2007 skrev, at "uhindret passage af Limfjorden for trafikken er af betydning ikke blot for udviklingen i Aalborg og det nordjyske område, men også for den nationale og internationale trafik til og fra Vendsyssel. I forhold til at undgå den forventede flaskehals skal en løsning være klar til at tage i brug inden for et tidsperspektiv på 10-15 år". - Jeg vil til udvalgene sige, at Aalborg Kommune har 325 mio. kr. klar til vejanlæg, hvis staten også bevilger penge til en ny fjordforbindelse, Marian Nørgaard. Spørgsmål fra Bjarne Laustsen I de to møder træffer de tre nordjyder medlemmer af de to udvalg, men normalt ingen ministre. Dagen før foretrædet bliver transportminister Lars Barfoed (K) imidlertid i folketingssalen afkrævet sin holdning til en tredje Limfjordsforbindelse. Folketingsmedlem Bjarne Laustsen (S) har stillet ham to spørgsmål i spørgetiden. Bjarne Laustsen spørger ministeren, hvilke muligheder han ser for at få en tredje Limfjordsforbindelse med i forhandlingerne. Samtidig spørger han ministeren, om han - indtil en ny forbindelse er klar - vil sikre, at den nordgående trafik lige nord for den tresporede Limfjordstunnel også får tre spor at køre i. I dag er der to. Bjarne Laustsen finder, at det er "en skandale - intet mindre", at der ikke, da den sammenstyrtede bro skulle genopbygges, blev afsat plads til tre spor. Indtil det sker, kunne man eventuelt benytte nødsporet som tredje kørespor på strækningen mellem tunnelen og afkørslen til Forbindelsesvejen, mener Bjarne Laustsen.