Tre vogne til et helt amt

Politiet har svært ved at få folk ansat til automatisk trafikkontrol

Aalborg 29. september 2002 08:00

NORDJYLLAND: Hullerne i fangstnettet bliver betydeligt større, når politiet i den kommende uge skal til at lave automatisk fartkontrol i hele det nordjyske område. Politiet råder nemlig kun over tre biler til opgaven. Hidtil har Aalborg Politikreds været eneste nordjyske politikreds med automatisk fartkontrol, og to målevogne - også kendt som fotofælder - har stået til rådighed. Nu får politiet en vogn mere, men til gengæld skal de tre biler række over et meget større geografisk område, nemlig samtlige fem politikredse: Hobro, Løgstør, Aalborg, Frederikshavn og Hjørring. Det betyder også, at politiet kommer til at bruge mere af arbejdstiden på at køre frem og tilbage med målevognene mellem politigården i Aalborg og til alle de andre byer ude i amtet. Og dermed bliver der også færre timer til kontrol. Mangler lokale folk - Vi regner med 450 timers kontrol om måneden, men det er klart, at kontrollen bliver mindre tæt, end da vi kun skulle køre i Aalborg-området, siger politiassistent Gorm Jespersen, der er daglig leder af den automatiske fartkontrol i marken. Der bliver lavet plads på alle politistationer til målevognen, så den kan parkere natten over. Men indtil videre skal bilerne køre frem og tilbage mellem målestederne og politigården i Aalborg, fordi kun en enkelt politimand bor uden for Aalborg-området. Politiet havde satset på at få ansat flere folk uden for Aalborg til at udføre kontrolopgaven i hele det nordjyske område, men tilsyneladende er der ikke rift om stillingerne. Hverken blandt pensionerede politifolk eller blandt de aktive. For at få timetallet udnyttet har politiet valgt at overføre to stillinger fra det normale politiarbejde. Stillingerne skal deles af flere betjente, som går ind og laver fartkontrol på skift. Derudover består kontrollørkorpset af nogle pensionerede betjente. Uvilje mod metoden Men ifølge tillidsmand for politiet i Aalborg og Nordjylland, Børge Nielsen, er der ikke rift om stillingerne. Og det skyldes ikke mindst uvilje mod at lave fartkontrol i det skjulte. - Vi har prøvet med interne opslag, men det gav ingen ansøgninger. Vi forsøgte oven i købet af strikke stillingerne sammen, så kollegerne skulle lave andet end at sidde i kontrolvognen. Men det hjalp heller ikke, og så har man i stedet pålagt nogen at klare opgaven, siger Børge Nielsen. Han har hørt flere kolleger, som absolut ikke har lyst til sidde i fartkontrol-vognen, og efterlønnere står tilsyneladende ikke i kø for at få jobbet. - De er imod det luskeri, hvor bilisterne først får bøden tilsendt med posten. Kollegerne vil hellere konfrontere folk på stedet med den kendsgerning, at de har kørt for stærkt, siger Børge Nielsen. Han mener også, at jobbet er noget ensformigt, og forstår godt, hvis det afholder nogen fra at søge. - Når først udstyret er indstillet, passer det jo sig selv, siger Børge Nielsen.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...