Trekantsdrama - nu med vampyrer

En slags trekanstdrama med vampyrer.

ROMANER L.J. Smith: "Mørkets brødre" "Kampen" "Raseriet" "Genforening" "Værelset lignede et krater efter et meteornedslag. Luften sitrede stadig af fremmed energi, men det var kun efterdønningerne. Den store kraftudladning var overstået. Meredith vendte sig brat fra vinduet, krummede sig sammen og kastede op. Bonnie kastede sig forbi hende og kiggede ind. Hed og fugtmættet luft slog hende i møde. Den føltes næsten som slim på tungen, slim med den kobberlignende smag af blod". Den krybende uhygge er yderst sjældent langt væk i amerikanske Lisa J. Smiths ikke færre end 1014 (!) sider lange saga om menneskepigen Elena Gilbert - "kølig, blond og slank, skolens modedronning, pigen, alle drenge ønskede at gå ud med og alle piger ønskede at være" - og så de to unge vampyr-mænd, som er ude efter hende, Stefan og Damon Salvatore. Såvel Stefan som Damon har ventet i 500 år på at få udfyldt det hul i deres tilværelse, efter at en kvinde, Katherine, som de begge tidligere har efterstræbt, har forladt dem. De har begge mistet hende,og siden har hadet mellem dem aldrig været større - lige indtil først Stefan (som elev i Elenas klasse), siden Damon (under dække af at være elev fra en anden high school) falder for Elena, som - især efter Stefans mening - har helt utroligt meget til fælles med Katherine. Specielt Damon er parat til at gøre næsten hvad som helst for at forvandle Elena til Mørkets Dronning. Under dække af at være en slags kærlighedsroman - et forholdsvis banalt trekantsdrama, nu med vampyrer - viser "The Vampire Dairies" sig at rumme langt mere, for de mere eller mindre kærlighedsroman-agtige optrin, hvor Elena bliver kurtiseret af skiftevis Stefan (romantisk) og Damon (væsentligt mere truende) bliver stadig oftere afløst af gysende uhyggelige scener, hvor der sker flere blodige myrderier og voldsomme overgreb, og hvor der tydeligvis er noget andet og større (end vampyrer) på spil, en kraft af en slags, andre uhyrer, noget eller nogen, som vil dem alle samme noget ondt. Et langt stykke ad vejen er Stefan under alvorlig mistanke - og hvem ved? Intet er hvad det giver sig ud for at være, som en af Elenas veninder går og siger, og det kunne næsten være et slags motto for historien, som falder i fire bind, men reelt er én lang historie. Efter de første to bind er det, som om "The Vampire Dairies" skifter gear væk fra det gysende, blodige, uhyggelige og over i det mere mystiske, for hvad er det med ham den nye historielærer med det Harry Potter-agtige navn Alaric Saltzman, og hvis han ikke er historielærer, hvad er han så? Hvorfor opfører Elenas to bedste veninder, den pletvist clairvoyante Bonnie og den sært gennemsigtige Meredith, sig så underligt, hver på deres måde? Kan man stole på den tante Judith, som Elena bor hos, og hvad med hendes kæreste, Robert; er der ikke noget lusket ved ham? Næsten alle er under mistanke, og næsten intet er som man tror... Mysterierne tager til i fjerde bind, efterhånden som et par af vennerne i Elenas omgangskreds må lade livet, for hvem har myrdet dem? Samtlige mord på stribe bliver opklaret, inden "The Vampire Diaries" munder ud i Det Helt Store Opgør, der ikke lader Harry Potter ret meget tilbage i intense beskrivelser. Man kan altid mene, at der måske nok er vel rigeligt med "happy end" over den lange saga, men undervejs har man været mere end almindeligt godt underholdt af en historie, der støt og roligt vokser i omfang og intensitet - og det er næsten befriende, at historien ender på en måde, så nærmest enhver fortsættelse vil virke påklistret midt i en tid, hvor vi vader i sært uafsluttede historier, der lægger op til, at der godt lige kan komme ét bind mere. Og ét mere. Når den første begejstring over historien har lagt sig, kan man granske navnene, for Elena er selvfølgelig den skønne Helena, Stefan har noget godt over sig (Stefan har rødder i det græske stefanos, der betyder "krans"), mens Damon ikke ligger langt fra Dæmon (Demon), og selv værkets allerværste überskurk, som ikke skal nævnes her, har en navn, der uden tvivl klinger mere eksotisk for et amerikansk end for et europæisk publikum. Alt i alt henvender "The Vampire Diaries" sig måske nok i første række til teenagepiger og yngre kvinder - men andre kan snildt læse (og gyse) med. Ove Nørhave ove.noerhave@nordjyske.dk L.J. Smith: ”The Vampire Diaries” 1, 2, 3 og 4: Mørkets brødre” (”The Awakening”) 244 sider, 199,95 kr. ”Kampen” (”The Struggle”) 252 sider, 199,95 kr. ”Raseriet” (”The Fury”) 246 sider, 199,95 kr. Forlaget Tellerup