EMNER

Trine fik sine penge - efter fem måneder

Erstatning for 25 timers forsinkelse på flyrejse er endelig udbetalt.

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Trine Østergaard Thomsen: - Jeg forstår godt, hvis andre giver op i lignende situationer. For selv om man har ret, skal der åbenbart meget til at få ret. Foto: Martin Damgård

Efter en lang og stædig kamp har Trine Østergaard Thomsen, Aalborg, netop fået udbetalt en erstatning på 1200 euro (ca. 9000 kroner) fra flyselskabet Iceland Express. En erstatning, som den unge aalborgenser var berettiget til, fordi hendes fly var mere end 25 timer forsinket, da hun i juni i år sammen med sin kæreste rejste med det islandske flyselskab fra Aalborg til New York. Erstatningen blev dog først udbetalt, efter at Trine Østergaard Thomsen havde fortalt om sin sag i NORDJYSKE. Det holdt hårdt, inden det kom så langt. Allerede straks efter ankomsten til New York klagede det unge nordjyske par til Iceland Express. De fik intet svar, ikke engang en bekræftelse på modtagelse af klagen, trods flere rykkere. Efter to måneders ventetid klagede parret til Trafikstyrelsen, som efter yderligere to måneder gav dem medhold i, at de havde ret til en kompensation som følge af forsinkelsen. Iceland Express fik tre uger til at betale, men det skete aldrig. Gang i sagen Herefter fortalte først Nordjyske og derpå TV-Avisen om sagen. Og så skete der endelig noget: - For første gang nogensinde hørte vi fra Iceland Express. De sendte en standardmail om, at der var undtagelser for, hvornår man kunne få kompensation, for eksempel hvis der er sket noget uden for selskabets kontrol, fortæller Trine Østergaard Thomsen. - Vi bad dem om svar på, hvad der helt konkret var sket i vores tilfælde, som gjorde, at de mente, at vi ikke var berettiget til kompensation. Intet svar. Forstår hvis andre giver op Få dage senere meddelte Trafikstyrelsen dog det unge par, at Iceland Express ville betale kompensationen. Og det er så sket nu. - I alt har det taget os fem måneder samt en bunke skrivelser til flyselskab og myndigheder at få den kompensation, vi er berettiget til. - Jeg forstår godt, hvis andre giver op i lignende situationer. For selv om man har ret, skal der åbenbart meget til atfåret, konstaterer Trine Østergaard Thomsen. Ingen kommentarer NORDJYSKE ville gerne have haft en kommentar fra Iceland Express, men det har ikke været muligt at komme i kontakt med selskabet. Fra deres marketings- og pr-afdeling har vi dog modtaget en mail med denne besked: - Nogen fra vores marketings- eller pr-afdeling vil læse din besked snarest muligt. Hvis han eller hun beslutter, at din besked kræver et svar fra os, vil vi sende dig et svar. - Ikke alle e-mails kræver svar fra en person. Hvis du ikke er enig, så tøv ikke med at kontakte os igen.