Virksomhedsøkonomi

Trip Trap har taget et stort skridt opad

Færre medarbejdere og færre omkostninger har banet vejen fra minus til plus

HADSUND:Et overskud på 3,4 mio. kr. i 2002 efter et underskud på 7,5 mio. kroner året før. Trip Trap Denmark A/S, der især er kendt for kvalitetshavemøbler i træ, kan nu mærke effekten af en omstrukturering af selskabet. En omstrukturering, der både har betydet frasalg af sideaktiviteter i 2001 og en reduktion af medarbejderstaben med omkring 30 mand, så den nu udgør knap 100 mand. Det er aktiviteter inden for prisbillige gulve, trapper og kemikalier til industriers træbehandling, som Trip Trap har solgt fra. Og det seneste resultat er en følge af, at sideaktiviteter, der ikke har bidraget tilstrækkeligt til indtjeningen, er taget væk. - Vi har foretaget en tilpasning af organisationen, hvor vi har koncentreret os om færre aktiviteter, siger administrerende direktør Jørgen Purup som forklaring på vejen fra minus til plus. Et tydeligt tegn på, at Trip Trap har fået bedre styr på sine omkostninger, er, at omsætningen fra 2001 til 2002 rent faktisk dalede med cirka syv procent - altså samtidig med, at underskuddet blev vendt til overskud. Jørgen Purups forventninger for 2003 er en yderligere forbedring af de seneste sorte tal. Men han understreger, at det vil kræve, at den nedadgående omsætning igen bliver opadgående. Omsætningen for 2002 lød på 201,5 mio. kr. - Vi håber på at øge omsætningen med otte procent. Kan vi det, kan vi helt klart øge overskuddet væsentligt, siger Jørgen Purup, der mener, at Trip Trap i så fald bør komme ud af 2003 med et dobbelt så stort overskud som i 2002. Trip Traps plageånd Faldet i omsætningen fra 2001 til 2002 har sin årsag i de seneste par års generelle tilbageholdenhed hos forbrugerne, mener Jørgen Purup, der ikke lægger skjul på, at det tyske marked har været Trip Traps plageånd. - Vi har satset kraftigt på Tyskland de sidste par år ud fra et håb om vækst. Og så render vi ind i et marked med næsten depressiv vækst, siger Jørgen Purup. Derimod vil direktøren på ingen måde mene, at Trip Traps produkter skulle være for dyre. - I tre år har vi holdt nogenlunde samme pris på vores produkter, siger Jørgen Purup, der fastslår, at Trip Traps havemøbler er i et selvstændigt design og har en længere holdbarhed end konkurrenternes. - Jeg synes ikke, det er dyrt. Man får et produkt der modsvarer det, man betaler for. Trip Traps kerneområde - salg af havemøbler - udgør 40 procent af det samlede salg. Fra hovedsædet i Hadsund forlyder det, at man i øjeblikket ikke satser på andre markeder end de nuværende: Skandinavien, Tyskland, Holland, Belgien, Schweiz og Østrig. Men inden for disse markeder skal vejen mod øget omsætning findes ved i højere grad at satse på indendørs møbler. - De kvaliteter, materialer og løsninger, vi er kendt for, tror vi på kan anvendes til indendørs møbler, siger Jørgen Purup, der kan nævne, at Trip Trap om halvanden måneds tid lancerer et nyt indendørs langbord med tilhørende bænke og stole.