Troens forsvarere

"Into The Labyrinth"

Saxon

Saxon

Ingen kan længere beskylde Saxon for at være originale, men da Barnsley-kvintetten (der havde 30 års jubilæum i 2007) efterhånden er eneste band, der stadig fastholder den stil, der grundlagde deres plads i skabelsen af New Wave Of British Heavy Metal omkring 1980, er det i sig selv blevet originalt i 2009. Det ændrer dette 21. studiealbum ikke på. "Into The Labyrinth" er gjort af samme stof som det totalt fede "The Inner Sanctum" fra 2007, der ramte en blottet nerve i mit immunforsvar mod musikalske klichéer, hvilket vil sige en opdateret lydende blanding af tung rock, hurtig metal og en smægtende ballade til at bløde guitarmurene op med. Den revitaliserede sound, der har prydet gamlingenes musikalske output, siden Graham Oliver forlod karavanen i 1995, og Doug Scarratt blev ny leadguitar-kollega med Paul Quinn, lever også i bedste velgående, og blandt de 13 nye på "Into The Labyrinth" kan der lure nye livefavoritter i form af singlen "Live To Rock" (ikke mange stilmæssige millimeter fra Judas Priests "Turbo"), midt-tempo balladen "Voice" med en overdådig guitarsolo og den tunge "Come Rock Of Ages (The Circle Is Complete)", der på en måde opsummerer Saxons eksistensberettigelse og stil. En lille nyskabelse i den traditionelle metal venter i det afsluttende akustiske slide-nummer "Coming Home", der er som snydt ud af næsen på "Led Zeppelin III", og måske også er et lille knæfald for de mange unge tunge rockbands fra Storbritannien, Australien og USA, der stormer frem mod rocktinderne med Zep-albums på deres iPods i turbusserne. Som vanligt er alle de nye numre skrevet af sanger/chef Biff Byford, Nigel Glockler (bas) og Nibbs Carter (trommer), og selv om det kan være svært at sluge Byfords sturm und drang tekster om stål, sværd, blod, økser, læder, konger og korsriddere, er det jo ikke i sidste ende dét, der gør en Saxon-fan glad. Det er samværet om og troen på en genre, hvor koncerterne er to timers fælles messe med headbanging og luftguitar uden tanke på verdens problemer og/eller den sure familie derhjemme. Ifølge britisk rockpresse har Saxon på den nyligt afsluttede Englandsturné aldrig spillet bedre end nu, og det lover jo godt for koncerten 12. februar i Pumpehuset, København (med Iced Earth som support). Imens kan fans gøre dummere ting end at investere i "Into The Labyrinth". Henning Grau henning.grau@nordjyske.dk Saxon: "Into The Labyrinth". Prod: Charlie Bauerfeind. Steamhammer/ Target. Udkommer i dag.