Troldmændenes lærlinge på skolebænken

Det Grafiske Værksted inviterer otte unge talenter til at møde kendte danske tegneserietegnere

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Mestertegninger på nært hold, mens andre er fordybet i endnu ikke udkomne Valhallategneserier, som Peter Madsen havde med.Foto: Bente poder

HJØRRING:- I en god tegneserie er det principielt ligegyldigt om man tegner med den klassiske konturstreg, om man maler eller laver træsnit. Det vigtigste er en knaldgod historie, siger tegneserien Valhallas ”far”, tegner Peter Madsen, som står lænet op ad væggen i Det Grafiske Værksted foran en lille lydhør flok. Otte udvalgte tegneserietalenter fra hele landet - flest fra Nordjylland - har frivilligt sat sig på skolebænken i Nørregade i en helt speciel skole, som kun varer en uge. Nogle af landets bedste tegnere af tegneserier underviser de unge entusiaster. Tegner Sussi Bech, som står bag Nofret, Carl Quist Møller, som står bag jungledyret Hugo, samt Peter Madsen er blandt stjernerne, som øser af deres viden og ser på de unges tegninger. Esben Jacob Sloth fra Hjørring rækker en tegning frem og Peter Madsen studerer den og nikker anerkendende. - Hvad er fortællingen?, spørger han. Men så langt er Esben ikke kommet. Endnu! - Før tegnede jeg bare, og læste tegneserier, men nu har jeg fået lyst til at arbejde mere med dem, siger Esben Jacob Sloth. Han har klart fanget Peter Madsens budskab om at finde en historie, begrave sig i research og derefter fiske det væsentlige frem. - Uanset hvor meget research I har lavet, skal I kun tage det med, som I skal bruge for at fortælle historien, siger Peter Madsen. Han nævner det i forbindelse med sin gennemgang af sin tegneserie om Jesus ”Menneskesønnen”, som han i øvrigt ikke tegnede, men malede med akvarelfarver og gouache. Hans historiske studier af krukker og templer fra Jesu tid - han besøgte Israel under forberedelserne - blev kun brugt, hvis de fremmede fortællingen om Jesu liv og død. - Jeg tror på at folk kan lære at tegne, hvis de arbejder med det. Jeg er derfor mere interesseret i tegneserier, hvor folk har noget på hjerte, i stedet for at se elegante tegninger. Det gør ikke noget, at man kan se, at folk har kæmpet med tegningerne, hvis bare man kan mærke, at der er en afsender, siger Peter Madsen. En melding som alle otte tager til sig på deres helt egen måde. Med deres helt egen streg.