Trommegrinet rammer by

"Sound of Noise"

Kriminalkommissær Warnebring med et stykke afgørende bevismateriale. En metronom, og snart hærger trommeterroristerne byen med bulldozer og lufttryksbor.

Kriminalkommissær Warnebring med et stykke afgørende bevismateriale. En metronom, og snart hærger trommeterroristerne byen med bulldozer og lufttryksbor.

Galleri - Tryk og se alle billederne.

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Svenske trommeterrorister går til angreb på selveste Malmø i denne rytmisk inciterende og ganske Monty Pythonske-musikfilm. Tidligere har instruktørerne Ola Simonsson og Johannes Stjärne Nilsson gjort sig bemærket med kortfilmen "Music for One Apartment and Six Drummers", hvor seks trommeslagere brød ind i en lejlighed, satte metronomen til og spillede på alt fra vækkeur til havregryn. Her ni år senere er filmen blevet set af over 10 millioner på You Tube. Men i denne nye film er ambitionen større. Denne gang går det musikalske makkerpar til angreb på en hel by. Og får samtidigt fortalt historien om den tonedøve kriminalkommissær Amadeus Warnebring (Bengt Nilsson), som aldrig lærte at spille klassisk klaver, skønt mor var koncertpianist, far dirigent og lillebror Oscar vidunderbarn på violin og skrev sit første klassiske værk kun 12 år gammel. Warnebring hader musik efter sin barndoms nederlag til partiturmusikken. Og så bliver der ellers talt ned 1-2-3-4, og trommeslagsterroristerne Sanna og Magnus (Sanna Persson Halapi og Magnus Börjeson) er på vej i en varevogn, med Sanna ved rattet, kørende vildere og vildere, mens Magnus slipper rockenergien løs på sættet bag i vognen. Indtil en motorcykelbetjent sætter efter dem, da speedometret når op over de 160, og Magnus smider trommesættet ud i hovedet på "fasciststrisseren", så parret kan slippe væk. Nu gælder det realiseringen af Magnus' endegyldige værk "Music for One City and Six Drummers", og snart er parret i gang med at hyre trommeslagere. Ham, der spiller røvballemusik, ham på elektroniske trommer og allerværst ham, der har prostitueret sig og spiller Haydn. Nu skal der spilles på højspændingsleder, organiseres bulldozer og gravko ligesom det bliver nødvendigt at kidnappe en patient, når der skal være rytmisk legestue på hospitalet. Det er rytmisk vanvid på højt plan og de, som kan huske Hasse og Tage, alias film - og komikerparret Hans Alfredson og Tage Danielsson vil nikke genkendende til løjerne og dets ironisk-lune tagen gas på etablissementet. Som når trommeholdet stormer ind i en bank for at opføre satsstykket "Money 4 Your Honey", og i bedste røverstil skriger: - Det her er en koncert. Lyt, så sker der ikke noget! Det er, så du ligger hen af gulvet af overgivent grin, for samtidig med de mange vildt inspirerende beats, får filmen fortalt historien om stakkels Warnebring. Og om hvordan han har oplevet den klassiske musik som værnende om den bestående samfundsorden og bærer af al bornert, borgerlig konformitet. Simpelthen undertrykkende. Indtil han selv sprænger grænser og får uropført sit første stykke af de først ganske modvillige trommeslagere, der til sidst får hele byen til at stå at blinke i lys og lyd til hans "Electric Love". Det er fantastisk at opleve, hvordan en storby bliver forvandlet til et stort fantastisk tag-selv-bord af beats og lyde, som du aldrig havde forestillet dig. Gode grin, grænseoverskridende beats og rytmisk raffineret, så enhver med smag for electronica og moderne musik må overgive sig. Bent Stenbakken bent.stenbakken@nordjyske.dk "Sound of Noise" Sverige/Frankrig, 2010. Instr.: Ola Simonsson og Johannes Stjärne Nilsson. En time, 44 min. Till. o. 15 år. Danmarkspremiere, Biffen, Aalborg.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.