Truende fedmeepidemi

Fedmeepidemien breder sig, og vi bliver støre og større i størrelsen.

Fedmen får alvorlige følgesygdomme iblandt danskerne. Vores leveår bliver kortere. Derfor mener adskillige professorer i ernæring, at vi nu bliver nødt til at sætte ind overfor det stigende problem indenfor overvægtig. Om ganske få år er Danmarks problem ligeså stort som USA, hvis udviklingen fortsætter. Men vi fortsætter udelukkende med at snakke om, hvordan danskerne bliver federe og federe, men gør ikke noget konkret ved problemet. Det bliver kun ved vejledning, men at gøre noget for de overvægtige mangler efter min vurdering. Prisen på sodavand og slik er langt billigere end frugt, grønt og andre sunde varer. De udsatte personer har jo ofte problemer med deres økonomi, og derfor skal de guides til at købe sundere råvarer. Og derfor køber de ofte de usunde varer i butikkerne. Det er ikke nok at fortælle de overvægtige, hvad de ikke må spise og at de skal dyrke motion, hvis samfundet ikke laver forandringer. Overvægt kan ramme alle mennesker. Vi skal måske til at kigge lidt bedre på vores fødevarer, hvad de indeholder af råvarer. Er det f.eks. gode varer vi sælger i landets butikker, fordi mange fødevarer ikke har en brugsvenlig indholdsfortegnelse. Professorer må være mere sikre på, hvad folk bliver tykkere af fordi der må være en logisk forklaring. Debatten lyder meget som om, at sukker og fedt er farligt den ene dag og den næste dag er sukker og fedt ikke farligt. Andre gange skal man holde sig fra pasta og hvidt brød. Det er jo uhensigtsmæssige informationer, hvad skal man tro på? Indsatsen imod fedme skal være at forebygge befolkningens livsstil, fordi mange skal forandre deres spisevaner. Vores spisevaner er meget dårlige, men der skal være opbakning og helst realistiske mål. Der skal flere gode oplysninger til, som blandet andet "hvorfor skal sukker være bandlyst, hvad går der galt i kroppen, når man vælger at indtage for meget sukker" eller "hvorfor er det svært at holde vægten, når man flere gange om ugen spiser slik og drikker sodavand". Vi danskere har hørt man skal dyrke motion ca. 30 minutter hver dag og du skal spise mindst seks stykker frugt/grønt hver dag. Vi skal have nye informationer, som f.eks. at bygge videre på de gamle oplysninger, fordi de gamle informationer har vi lytte til i en årrække. Det er f. eks. ingen der fortæller, at tabe sig 10 kilo kræver, at man koncentrerer sig i otte til 12 uger eller mere, og bagefter skal der ligeså hårdt arbejde til. Hvis en svær overvægtig person vil tabe sig, er 30 minutters motion hver dag heller ikke nok, så skal man mindst dyrke 45 minutter hver dag. Vi laver mange kurser til overvægtige mennesker af forskellige slags, men vi har stadigvæk overvægtige i Danmark, fordi der ikke sammenhæng i tingene. Man får mange råd om ernæring, som ikke er sande oplysninger. Vi skal se de samme resultater, hvis vi skal gør en forskel. Vi skal have forskere i Danmark, som udelukkende forsker i ernæring, sund, kost og motion, som finder frem til de bedste resultater, fordi vi bliver ikke slankere af alt den forvirring, som findes p.t. Men vi kommer aldrig videre, hvis vi udelukkende snakker og snakker om fedme, hvis vi ikke gør et eller andet.