Forsikringsvirksomhed

TrygVesta risikerer opkøb

Hvis pengetanken bag TrygVesta forsvinder, forsvinder det sikre fundament for en stor nordisk forsikringsvirksomhed på danske hænder, advarer adm. direktør Stine Bosse

STINE BOSSE, adm. direktør i TrygVesta, vil stærkt beklage, hvis den stærke hovedaktionær TryghedsGruppen skulle forsvinde. Den er en sikkerhed for fortsat dansk hovedindflydelse i selskabet. Foto: Scanpix

STINE BOSSE, adm. direktør i TrygVesta, vil stærkt beklage, hvis den stærke hovedaktionær TryghedsGruppen skulle forsvinde. Den er en sikkerhed for fortsat dansk hovedindflydelse i selskabet. Foto: Scanpix

Forsikringsselskabet TrygVesta skal nok klare sig, hvis den igangværende retssag ender med, at formuen i hos selskabets hovedaktionær TryghedsGruppen fordeles til medlemmerne. Men det bliver næppe som dansk selskab, frygter adm. direktør i TrygVesta, Stine Bosse. - Hvis 60 procent af aktierne i TrygVesta skal sættes til salg på Børsen, og hele selskabet dermed bliver børsnoteret, kan det godt betyde, at vi bliver købt af nogle helt andre, siger hun. Og hun lægger ikke skjul på, at hun vil finde det ærgerligt. - TryghedsGruppens værdier, skabt gennem mere end 275 år og af rigtigt mange kunder, bliver i dag forvaltet ordentligt og fornuftigt. Konstruktionen sikrer, at en stor nordisk forsikringsvirksomhed med dansk hovedindflydelse forbliver dansk. Det tror jeg er værdifuldt. Og på den lange bane tror jeg også det er velfærdsskabende at have nogle store finansielle institutter, der kan noget, siger hun. I den aktuelle finanskrise er forsikringsdirektøren umådeligt glad for en hovedaktionær med rigelig og tålmodig kapital: - Med den konstruktio n, vi har, står vi meget, meget stærkt. Vi har både adgang til kapital via børsen, vi har TryghedsGruppen, som med 60 pct. af aktierne også har signaleret klart, at man gerne vil støtte TrygVesta, og det betyder, at vi, modsat andre virksomheder, har et sted at gå hen, hvis der for eksempel viste sig interessante muligheder for opkøb eller tilkøb. Og for forsikringsselskabet - og dets kunder - betyder det, at man har en virksomhed på danske hænder, som har kræfter til at produktudvikle og at sikre at virksomheden også på langt sigt. TrygVesta med 4000 medarbejdere og to millioner privatkunder i Norden bruger 50 millioner om året på medarbejderudvikling og mere end en halv milliard om året på udvikling af nye koncepter, nye produkter, og nye betalingsmuligheder, oplyser hun.