Ernæring

Trylledrik for immunforsvaret

Spiser du masser af frugt og grønt for din sundheds skyld? Så supplér med en kop te eller tre, som bare gør dig endnu sundere.

Og hvis du ikke får spist så meget frugt og grønt, som du burde - så er der endnu mere grund til at drikke te! Te indeholder nemlig ligesom frugt og grønsager et hav af mikroskopiske stoffer, såkaldte flavonoider, der stiver vores immunforsvar af, hindrer skadelige stoffer i at ødelægge vores celler og holder uønskede bakterier væk. Flavonoiderne virker som kraftige antioxidanter og kan beskytte kroppen mod de særdeles skadelige frie radikaler. En enkelt kop sort te indeholder lige så mange antioxidanter som to æbler, et kvart kilo løg eller tre glas appelsinjuice og er dermed et fortrinligt supplement til en kost, der styrker immunforsvaret. Tal fra Fødevaredirektoratet viser, at ud af et dagligt indtag på ca. 25 mg flavonoider om dagen stammer de ca. 7 mg typisk fra te. Ud over flavonoiderne indeholder te en masse andre sunde stoffer. Ikke mindst fluor, som vi nok bedst kender fra tandpasta. Fluor hæmmer den syre, der dannes, når kulhydrater nedbrydes i mundhulen, og angriber emaljen. Så med en kop te efter måltidet kan du altså værne om dine tænder. Godt for slankekuren Samtidig peger undersøgelser på, at der er også er noget ekstra at hente ved at drikke te under slankekuren. Teen sætter nemlig gang i både stofskiftet og fedtforbrændingen og kan således være med til at fremme udbyttet af slankekuren. Effekten tilskrives dels koffeinindholdet og dels de kraftige antioxidanter. Ingen retningslinjer Mens teens sunde virkninger accepteres af ernæringseksperter over hele verden, diskuteres graden af den gode effekt stadig livligt. Der findes ingen klare retningslinjer for, hvor meget te du skal drikke for at hive det maksimale ud af den lune drik. Tilsyneladende er der heller ikke stor forskel, om du drikker teen kold eller varm - og om den er sort eller grøn. Bare du drikker den. Te har dog også en lille skyggeside Te hæmmer nemlig kroppens jernoptagelse. Mange kvinder lider af jernmangel, og hører du til dem, er det en god idé at begrænse tedrikkeriet omkring hovedmåltiderne. Vent en time eller to, til madens næringsstoffer er optaget. Alternativt kan du komme citron i din te eller spise citrusfrugter og bær til måltidet. 20 mg C-vitamin er nok til at modvirke teens negative effekt på jernoptagelsen. Garvesyre Mange ikke-tedrikkere 'undskylder' sig med, at te er bitter af garvesyre. Men det er en udbredt misforståelse, for den bitre smag skyldes i virkeligheden teens mange flavonoider. Samme flavonoider sætter sig også som mørkt grums på indersiden af kruset, men fjernes fint med lidt salt eller citronsaft.