TT for two...

Audi TT roadster er så korrekt og perfekt, at kedsomheden truer.

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Der er stil over den nye Audi TT roadster med de særegne styrtbøjler. Tilmed er kvaliteten imponerende, og kalechen stryger op eller ned på 12 sekunder.

Den nye Audi TT roadster er på mange måder bilernes svar på en ipod. Den har også et lækkert design med bløde hjørner, enkel betjening og god at have med på farten. Alligevel kan det hele blive lidt for perfekt, det er jo sjovere at være til koncert, når favoritbandet spiller op, ligesom oplevelsen er næsten for perfekt bag rattet i den åbne TT, hvor det i virkeligheden er sjælen, der ikke rigtig er med. Den gamle model havde de samme iøjnefaldende nakkestøtter i højstyrkestål, der også fungerer som sikkerhedsbøjle og næsten er blevet et stilikon. Og hele vognens udstråling er harmonisk, som om TT er blevet voksen, samtidig med, at den bare kører skærmene af forgængeren, der ikke ligefrem var nogen stor køreoplevelse. Den nye er derimod gjort af godt stof, bogstavelig talt. Audi foretrækker nemlig stadig stof for metal, når det gælder taget til åbne biler. Det gælder i A4 Cabriolet og i den nye roadster, hvor kalechen ruller ned på 12 sekunder. Fordelene ved den bløde hat er, at stof vejer mindre end metal og fylder tilsvarende lidt. Dermed er der skabt en harmonisk og næsten flad bagdel. Rent teknisk svarer den åbne roadster nøje til TT Coupé. Og som det er tilfældet på TT Coupé, kører hækspoileren automatisk op fra bagagerumsklappen, når hastigheden kommer på 120 km/t. Med taget nede, et spindende AC-anlæg og højre hånd placeret på den lille gearstang er jeg nu parat til at nyde solens stråler. Men først skal vindskærmen bag sæderne lige køres op - der er jo ingen grund til at bede om at få kuldeskader i nakken. Gennem skarpe sving står den hurtige roadster fast som en klippe i stormvejr. Gassen slippes let ved indgangen til svinget, og når man halvvejs igennem og lader turboen synge igen, så trækker motoren bilen rundt i svinget i et eksemplarisk samarbejde med undervognen. Den mangler lyd På trods af en øget vægt i forhold til sine brødre med fast tag, er roadsteren kvik. Lyskrydsdueller er bilen selvfølgelig for stilig til at indlade sig på - selvom den er hurtig som en gazelle. Motoren kender vi allerede fra blandt andet Golf GTI. Og det er en kraftpakke, der klæder bilen perfekt. 0-100 km/t nås på blot 6,7 sekunder og topper først ved knap 240 km/t. Samtidig har den et fænomenalt bundtræk, der for alvor sætter ind ved beskedne 1800 o/min. Men flere gæstechauffører efterlyste en mere markant sportslig snerren. Fordelen ved den fircylindrede motor er imidlertid, at den kører næsten 13 km/l i gennemsnit, hvis du kører pænt - eller det samme som en almindelig familiebil. Alligevel er det som om, der mangler noget. Når man investerer 700.000 kroner i noget så egoistisk som en topersoners åben model, så kan man vel også med rette forlange en unik køreoplevelse. Og det fås ikke i TT. Dertil er bilen simpelthen alt for meget pænheden selv.