TT med dobbelt-gear

Audi-sportsvognen har fået ny gearkasse, der eliminerer huller i trækkraften

Biler 1. december 2002 07:00

Godt nyt for folk, der kan finde på at skifte gear uden at bruge koblingen. I den ny topudgave af sportsvognen Audi TT kan det brutale racertrick lade sig gøre uden at metalsplinterne fyger fra tandhjulene i gearkassen. Hemmeligheden er en nyudviklet dobbelt kobling. Eller ny og ny... Allerede i 1985 testede rallykongen Walter Röhrl teknikken i en Audi Sport Quattro. Det har taget 17 år at finpudse opfindelsen, så den både kan holde og præstere tilstrækkeligt pæne skift til en gadebil. Direct Shift gearkassen har seks trin. Ved hjælp af dobbelt kobling kan to gear være i indgreb på samme tid: Når bilen kører, er det ene gear koblet ind via den ene kobling. Når chaufføren skifter gear, kobles det aktive gear ud, mens det andet gear kobles ind ved hjælp af kobling nummer to. Der er med andre ord ingen afbrydelse i motorens trækkraft under gearskiftet. At det overhovedet kan lade sig gøre, skyldes at elektronikken sørger for at afpasse ind- og udkobling. Brutalister kan altså ikke bare flå hæmningsløst i gearstangen. Enten skifter man som med et Tiptronic-automatgear ved at vippe gearvælgeren frem eller tilbage, eller også trykker man i formel 1-stil på to knapper bag på rattet. Direkte kontakt til tandhjulene er man afskåret fra. Til gengæld skulle gearskift være overstået i en fart, hævder Audi. En vis elektronisk forsinkelse må der dog være tale om: Med en ny, 250 hestes V6-motor accelererer Audi TT 3,2 fra 0- 100 km/t på 6,4 sekunder. Audi TT med firecylindret 225 hestes turbo-motor klarer øvelsen på nøjagtig samme tid. Så meget for dobbelt kobling. Men lyden skulle være det hele værd...

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...