TT specialmodel

Total Tjekket Audi har lavet et stilstudie baseret på TT. Selv om den ser ud som en ren drøm, kan den blive en realitet Af Christian Schacht Med TT Clubsport Quattro ønsker Audi at præsentere TT i sin reneste form. Her er ikke noget overflødig fedt, bare rendyrket køreglæde. Rundt om kabinen sidder en lav frontrute og endnu lavere sidevinduer. Bag sig har fører og passager hver sin pukkel med indbygget styrtbøjle. Jo, det nye TT-studie er i sandhed en ny type Audi, og så markant, at tyskerne har fjernet de fire ringe fra grillen, som i stedet er flyttet højere op. Samtidig er lygterne af samme type som i superbilen, R8. Nederst agterude sidder en såkaldt diffusor, som sørger for ekstra tryk på bagenden - som på racerbiler, men udstødningen med to ovale enderør minder om de, vi kender fra RS4. Den, som leder efter dørhåndtag, kigger forgæves, da dørene åbner ved tryk på en fjernbetjening. De udvendige spejle er små, som tilfældet er på baneracere. Hjulene er til gengæld enorme. De er 20 tommer store og skærmene er udvidet i forhold til en ordinær TT for at gøre plads til dækkene i den ekstreme dimension, 265/30 R20. Bremsekalibrene er orange og danner dermed en bro til interiøret, som er præget af den samme farve. De sorte lædersæder har lasergraverede TT-logoer og er udstyret med 4-punkts sikkerhedsseler, som skal kunne holde fører og chauffør godt fast under ekstreme forhold. Instrumenteringen ligner det vi kender fra TT, men er udvidet med B&O. Motoren er på 300 hk, takket være den 2,0 TFSI-motor. Audi vil i hvert fald ikke udelukke, at den ekstreme TT engang kommer til salg. Billedtext: Den ultralave frontrude, endnu lavere sideruder og 300 hk. Det er Audi TT Clubsport i en nøddeskal. Billedtext: En såkaldt diffusor, som er placeret bagest, sørger for ekstra tryk på bagenden - som på racerbiler.

Forsiden