Tungt pres hviler på Tom K.

Den nordjyske racerkører skal yde sit ypperste for at vinde 24-timers løbet i Le Mans for tiende gang

Der er pres på Tom Kristensen og resten af Audi teamet før Le Mans i den kommende weekend. Foto: Claus Søndberg

Der er pres på Tom Kristensen og resten af Audi teamet før Le Mans i den kommende weekend. Foto: Claus Søndberg

LE MANS: Der er hårdt pres på den nordjyske racerkører og nifoldige Le Mans-vinder, Tom Kristensen fra Hobro, når han i den kommende weekend skal forsøge at vinde sit 10. Le Mans - verdens hårdeste racerløb, der strækker sig over et helt døgn.

For sæsonen, som den har formet sig hidtil i serien af udholdenhedsracerløb, har ikke just budt på de bedste resultater for nordjyden og hans bilmærke Audi.

Åbningsløbet i årets serie, seks-timers løbet på Silverstone i England, endte med, at Tom Kristensens Audi R18 e-tron quattro med den nye kører i teamet, Lucas di Grassi ved rattet måtte udgå, da den spant af banen i regnvejr.

Skræmmer ikke Tom K

Så blev det ganske vist til en 2. plads i seks-timers løbet på den belgiske Spa-bane. Men heller ikke her kunne teamets Audi følge med de hurtige Toyota’er.

Og testkørslerne på selve Le Mans i forrige weekend fulgte samme mønster - de to hybridbiler fra Toyota satte sig på de to hurtigste tider med to Audier på de næste pladser - Tom Kristensens team med Loic Duval og Lucas di Grassi endte på fjerdepladsen godt et sekund langsommere end den hurtigste Toyota.

Men det skræmmer ikke den suverænt mest vindende og rutinerede Le Mans-kører, Tom Kristensen.

- For fansene, for os chauffører og for alle de andre omkring teamet er der er kun én sandhed: det næste løb er det, der tæller, ikke de tidligere. Og det næste løb er altid det sværeste. Vi var meget effektive under testkørslerne. Vi har været i gang med løbende at udvikle vores bil siden 2012, og nu var vi i stand til at teste den for første og eneste gang på banen, vi kører 24-timers løbet på. Nu er det bare op til os at sætte bilen op, så vi faktisk vil være i stand til at udnytte vores Audi R18 e-tron quattros fulde potentiale. Det er vi nødt til at bevise - over 24 timer, siger nordjyden i et nyhedsbrev fra Audi Motorsport.

Nye folk i bilen

Han om nogen ved da også, at et Le Mans er betydeligt længere end de hidtidige løb i serien, der kun har varet seks timer. Der skal altså køres racerløb i fire gange så lang tid, når det går løs på den godt 13 kilometer lange bane ved Le Mans, og det betyder, at det ikke bare er hurtigheden af bilerne, der afgør et løb - holdbarheden er også en afgørende faktor, og her har Audi vist sin styrke med en stribe sejre i dette årtusinde - ikke mindst med Tom Kristensen bag rattet.

I år er der skiftet ud i chaufførteamet.

Skotten Alan McNish, som har vundet Le Mans tre gange sammen med Tom Kristensen, er ikke længere at finde blandt de tre mænd i førersædet på Audi nummer 1.

I stedet er den tidligere Formel 1 kører for Renault og Virgin, den 29-årige brasilianer Lucas di Grassi, hentet ind sammen med sidste års vindere Loic Duval og Tom Kristensen.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.