Lokalpolitik

Tunnel-rotter har kronede dage i Gaza

Den eneste måde, palæstinenserne i Gaza kan få varer og våben gennem den israelske barrikade, er via et omfattende tunnelsystem, der strækker sig fra den egyptiske side af grænsen og hele vejen til den nordlige del af Gaza. Foto: Scanpix

Den eneste måde, palæstinenserne i Gaza kan få varer og våben gennem den israelske barrikade, er via et omfattende tunnelsystem, der strækker sig fra den egyptiske side af grænsen og hele vejen til den nordlige del af Gaza. Foto: Scanpix

Tunnel-rotterne kaldes de. De er store drenge der hver nat graver tunneller dybt under Gazas grænse ind til den egyptiske Sinaiørken. Det er tungt arbejde og dødsens farligt. Når tunnellerne er færdige bliver de brugt til at transportere raketter, våben og fødevarer ind til Hamas-krigerne, der kæmper mod Israel. 14-årige Said siger til Journeyman Pictures at han og hans kammerater ingen problemer har med at kravle ned og grave de smalle skakter. Det er deres levebrød. - Tunnellerne er en guldmine, siger Said, men indrømmer at tunnellerne er så dårligt understøttet, at de når som helst kan styrte sammen og begrave ham levende. Der findes i dag et enormt netværk af op mod 1000 tunneller under Gaza. De starter syd for grænsen og krydser gennem hele Gazas undergrund op til Gazas nordgrænse til Israel. Det er eksistensen af disse tunneller der forklarer, hvorfor Israels hær ikke uden videre kan nedkæmpe Hamas-styrkerne. Det er nede i disse tunneller at Hamas-ledelsen holder til, og det er her deres soldater og deres våbendepoter er gemt. Der er et Gaza over jorden, hvor der bor 1.5 million palæstinensere, og der er et Gaza under jorden hvor de 20.000 Hamas soldater med forsyninger er gemt af vejen. Mange af tunnellerne er ført op til overfladen inde i moskeer eller privathuse i flygtningelejrene eller i Gaza By, så Hamas’s soldater kan dukke uventet op og angribe de israelske hærstyrker. Israelske fly har bombet hele grænseområdet mellem Gaza og Sinai i de seneste tolv dage i håb om at kunne ødelægge tunnellerne og dermed bremse Hamas’s nye våbenforsyninger. Det er et sisyfos-arbejde at bygge tunnellerne, men det er et næsten lige så umuligt projekt at smadre dem fra luften. Der er rigtig mange mennesker, der er økonomisk afhængige af denne tunnel-industri. Rafah By med 130.000 indbyggere er delt i to dele, nord og syd for grænsen samt adskillige flygtningelejre. Tunnelgraver Said beklager sig over, at hans løn er for ringe, i betragtning af hvor meget de voksne tjener på at smugle varer gennem tunnellerne. Værst er det når egyptiske politi pludselig skyder gasgranater ned i tunnellen, eller hvis jorden over dem bliver ramt af israelske bomber. Så er det med at komme ud i en fart. Saids kammerat, Hamdan, er den stærkeste af de to og tager de hårdeste tjanser i gravearbejdet. - Det er et helvede at dykke ned i sådan et rottehul, siger han. Et par hans venner er døde ved sammenstyrtning i skakten. - Der er uudholdeligt varmt dernede, siger Hamdan. - Jo længere man kommer med gravearbejdet, jo vanskeligere bliver det at få luft. Men dem der betaler os for arbejdet kunne ikke drømme om at standse, fordi et par af drengene bliver dræbt. Nogle tunneller koster 100.000$ at grave, fordi de er så høje at man kan gå oprejst i dem, og de kan være op til 800 meter lange. Said og Hamdan kan tjene 100$ for de mindre tunneller, der kan graves på 3-4 døgn. - Når vi er så langt, så kommer de voksne og smider os væk. De snyder os og tjener de store penge, siger han. Derefter går tunnel-ejeren i gang med at sende forsyninger ind i Gaza, og det er en yderst indbringende forretning, uanset om det er geder, høns eller køer der bliver sendt ind til de sultende Gaza-beboere. Men det er indsmuglingen af våben og især raketdele, der gør israelerne rasende. Derfor kræver Israel som betingelse for våbenhvile at der både skal blokeres for nye våben og at Hamas skal standse afskydning af raketter mod det sydlige Israel. Der har eksisteret tunneller siden begyndelsen af 1980’rne. Men det er især siden Hamas tog magten i Gaza for halvandet år siden at det er blevet til en industri. Når grænsen som nu er lukket mellem Egypten og Gaza, så er tunnellerne den eneste vej at få våben og varer ind. Egyptens udenrigsminister Ahmed Aboul Gheit sagde i begyndelsen af ugen til tv-stationen Al-Arabiya: - Tunnellerne er der fordi Gaza er under blokade og folk sulter. De, der mener at tunnellerne bliver brugt til at indsmugle våben og militærudstyr tager fejl. Våben ankommer fra søsiden. Det er den sædvanlige egyptiske bortforklaring. Men der bliver ikke i Gaza landsat mange våben med skibe, for den israelske flåde har lagt en effektiv flådeafspærring i Middelhavet. Derimod bliver Egypten truet af den amerikanske kongres med nedskæring i USAs støtte, hvis den egyptiske regering ikke effektivt får lukket tunnellerne under grænsen. Sidste år blev der brugt et større millionbeløb på at udstyre egyptisk grænsepoliti med radar og amerikanske instruktører, for at få sat prop i grænsehullet. En af smuglerne i Rafah siger grinende til AP: - De brugte millioner men de fik kun lukket nogle få tunneller. At smugle varer af enhver art er den eneste levevej for befolkningen i Rafah-området. De har ikke andre indtægter, og derfor ser de egyptiske myndigheder igennem fingrene med smuglerne. Et job i det offentlige giver mindre end 600 kroner månedligt. Men der kan tjenes 450 kroner ved at smugle et karton cigaretter ind i Gaza og 1200 kroner ved at smugle en kasse ammunition ind. Bliver tunnelejerne taget på fersk gerning, så er det let at bestikke politifolkene, hvis man blot smører lidt rigeligt. Nu taler hele verden om Gazas tunneller og om nødvendigheden af at ødelægge dem, for at få våbenhvile i Gaza. Præsident Goerge Bush’s sikkerhedsrådgiver, Stephen Hadley sagde tirsdag til AP: - Det er svært at forhindre Hamas i at smugle raketter, fordi de gør alt for at få fat i dem, og lande som Syrien og Iran så åbenlyst er villige til at levere dem. Israel har under offensiven ødelagt mange af tunnellerne under Gaza, men nye bliver gravet lige så hurtigt som de gamle styrter sammen. Det er hundredvis af drenge der konstant graver videre. Forklaringen på, at Hamas stadig er i stand til at affyre raketter mod Israel er, at de afskydes fra raketramper der er placeret nede under jordoverfladen, så de ikke kan ses fra luften. Raketterne bliver affyret med hjælp af detonationsledninger på sikker afstand i tunnellen. Derfor er der få af Hamas raket-operatører, der bliver dræbt af israelske fly. Så tunnel-rotterne er stadig i fuld sving, og de tjener gode penge, så længe Egypten ikke har viljen til at trevle det underjordiske netværk op.