Turisme vinder på Muhammed-krise

Flere danskere vælger ferie i Nordjylland af frygt for negativ stemning i udlandet

Den øgede fokus på Danmark på grund af Muhammedtegningerne kan give flere turister til landet. Arkivfoto.

Den øgede fokus på Danmark på grund af Muhammedtegningerne kan give flere turister til landet. Arkivfoto.

NORDJYLLAND:Frygt for muslimernes rasen over Muhammed-karikaturerne får et stigende antal danskere til at booke nordjyske sommerhuse og ferieboliger. Det erfarer administrerende direktør i feriehusudlejningsfirmaet Sol Og Strand, Kaj Frederiksen. - Danskerne booker sommerhusophold i større udstrækning end sidste år, og mine sælgere forklarer mig, at deres kunder har aflyst rejser til udlandet og booket hos os med kort varsel. Så der er ingen tvivl om, at Muhammed-tegningerne har en effekt, vurderer han. Også hos Dansommer har man mærket en øget interesse fra danskerne. Men administrerende direktør John Brügmann, ønsker dog ikke at komme med en konkret teori til den pludselige stigende efterspørgsel fra danskerne. Det vil ejer af Jammerbugtens Feriehusudlejning, Jan Brusgaard gerne. Stor dansker-tilflugt - Efter Muhammed-tegningerne kunne vi mærke en pludselig stigning, og vi har haft en 25 procent større belægning i forhold til sidste års vinterferie, forklarer han. Men det er ikke kun danskerne, der er pludselig er blevet interesseret i Nordjylland, beretter Jan Brusgaard, der netop er vendt hjem efter en stor feriemesse i München. - Her kom rigtig mange tyskere med positive reaktioner på Muhammed-tegningerne, og vi oplevede ikke en eneste negativ, så det kan meget vel være, flere tyskere rejser på ferie til Nordjylland. Dobbelt positiv effekt Og netop den store medieeksponering af Danmark i udlandet, skaber en naturligt øget opmærksomhed, forklarer professor og leder af centeret for markedskommunikation ved Handelshøjskolen i København, Flemming Hansen. - Jeg tror eksponeringen har effekt på to punkter. Dels i turismemæssig sammenhæng, men også på en lang række varer, der har et dansk image som dansk design, smør og skinke. Og effekten kan være så stor, at den negative effekt i de muslimske lande, kan opvejes af den positive afsmitning i resten af verden, vurderer han.