Turistbranchen går i børnehøjde og henvender sig direkte til børn

Familier planlægger ferier efter aktiviteter for børnene og børn kan nu selv læse om, hvad de kan lave i Toppen af Danmark

Marianne Isen
Børn vil - også - gerne dase og bade som her ved Sæby, og nu kommer der nye tilbud om spændende aktiviteter. Arkivfoto: Kim Dahl Hansen
Turisme 1. april 2008 06:00

FREDERIKSHAVN: Hvis børnene har en god ferie, så har forældrene det også. Det udsagn kan mange børnefamilier bekræfte. Derfor vil turistsamarbejdet Toppen af Danmark (Hjørring, Frederikshavn og Læsø Kommune) gå målrettet efter børnene. Det sker under temaet Toppen i Børnehøjde, som lanceres for alvor 24. april. - Vi arbejder meget med at få flere gæster herop blandt andet i efterårs- og vinterferierne og i det hele taget udvikle turismen uden for højsæsonen, og der er Toppen i børnehøjde et konkret projekt, fortæller Birgitte Christensen fra Toppen Af Danmarks sekretariat. Man har ansat Anne Sofie Bouert og Helene Christensen, der er cand. magere fra Aalborg Universitet til projektet og de har blandt andet samlet alle de arrangementer sammen, som allerede tilbydes i området. - Vi var faktisk overraskede over at der var 950 arrangementer i perioden 1. april 2008 til 31. marts 2009 og at 40 procent af arrangementer faktisk foregår udenfor sommersæsonen, siger de to. Anne Sofie Bouert og Helene Christensen har så arbejdet videre med formidlingen af alle disse tilbud. - Vi har blandt andet skrevet om arrangementerne og lavet en brochure, hvor målgruppen er de 6-12-årige. Så vidt de ved, er der ingen andre destinationer i Danmark, der har henvendt sig direkte til børnene. - I Norge har den danske turistorganisation VisitDenmark skrevet til børnene om, hvad de kan lave i Danmark, men ellers kender vi ikke til andre, der har arbejdet på denne måde, fortæller Anne Sofie Bouert og Helene Christensen. De har også opfundet børnenes ven Verner Vindøje, som er en letgenkendelig figur, som børnene skal kunne møde helt bogstaveligt i form af en skuespiller og figuren Verner Vindøje skal også kunne findes på nettet, så børnene ved, at her er noget, som de kan forstå. - Verner Vindøje har mange udviklingsmuligheder blandt andet i form af merchandise og vi kan også udvikle computerspil og meget andet, siger sekretariatsleder Birgitte Christensen. Selvom brochuren ikke er på gaden endnu, så vil de gerne løfte sløret for nogle af arrangementerne. - Der er blandt mulighed for at klappe en fisk i Sæby, hvor man på havnen ser fisk i akvarier og efterfølgende fileteres fiskene. Keramiker Irene Frøsig fra Strandby har også sagt ja til at gå i børnehøjde med arrangementet keramiker for en dag. Irene Frøsig har masser af erfaring med at arbejde med børn, og er som mor til to også selv bruger af mange af tilbuddene til børnefamilierne både herhjemme og i udlandet. Det gode spørgsmål er som om Toppen i Børnehøjde vil være med til at indfri det mål, som man har sat sig i forbindelse med hele projektet omkring udviklingen af helårsturismen. Målet er klart 30 procent flere overnattende gæster i 2015 i forhold til 2008 i Toppen af Danmark. - Vi kan måle på overnatninger, men ikke på, hvad der præcist har fået folk til at besøge vores område og dermed hvilken effekt Toppen i Børnehøjde har givet. Vi ved jo heller ikke præcist, hvor brugerne af børnearrangementerne bor henne, for vi kan jo ikke sætte en bom op, når de kører ud af Toppen af Danmark, og bede alle gæsterne svare på, hvorfor de har valgt at besøge os.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...