Turistchefen: - Nøglen liger hos to typer turister

Jørgen Hansen fra Midt-Nord Turisme mener, at en bedre koordination og formidling kan øge antallet af turister

Først i tredje forsøg fanger vi Jørgen Hansen, direktør i Midt-Nord Turisme, over mobilen. - Vi har været inde på Versailles-slottet. Helt fantastisk. Og vi har omkring 25 grader, hvilket er en del bedre end derhjemme, hører jeg. Med Jørgen Hansens flerårige engagement i nordjysk turisme er "boldene" ikke ubekendte for ham. Argumentet med flere sommerhuse og en længere udlejningsperiode er ikke turistchefens foretrukne "bold" til at få flere turister i det nordjyske i spil. - I øjeblikket udlejer vi kun 30 procent af de eksisterende sommerhuse. Lad os få fat i de sidste 70 procent, før vi snakker udstykning. Det samme gælder for 39-ugers reglen. Gennemsnitligt lejes et sommerhus i Danmark ud 26-27 uger om året. Lad os udnytte det først, foreslår Jørgen Hansen. I stedet vil han koncentrere sig om de to typer turister, som han mener, at den nordjyske turisme skal henvende sig til. - Meget firkantet, så har vi to hovedmålgrupper, nemlig børnefamilierne og det, jeg kalder "best agers". Børnefamilier er vi ret gode til med Fårup Sommerland, børnevenlige campingpladser, stranden, vandet og så videre. Men den anden gruppe, der bliver større og større, dem skal vi have fat i. De kan rejse hele året. De har allerede rejst en masse, men nu vil de se andet end Timbuktu og Bahrain. De vil fordybe sig i historie, natur, kultur, men vi er ikke gode nok til at formidle ferie til denne gruppe. Vi skal have mere gods i formidlingen, siger Jørgen Hansen og lover, at han nok skal pakke Versailles-vejret med ned i kufferten. Hvis der er plads til slottet, må han også gerne tage det med.