Turister vil have aktiv ferie

Tendensen udfordrer erhvervsaktørerne, som har svært ved at drive forretning på sæsonbetonede aktiviteter

Feriecenter Slettestrand byder på bred vifte af tilbud, som dermed sikrer dem en indtjening hele året. Arkivfoto

Feriecenter Slettestrand byder på bred vifte af tilbud, som dermed sikrer dem en indtjening hele året. Arkivfoto

Gæsterne på de danske kyster kommer sjældent for at ligge på ryggen. I stedet vil de ud i naturen og opleve Danmark fra sadlen på en mountainbike, om bord på et surfbræt eller hængende fra en

stålwire. Men for erhvervsaktørerne er det en udfordring at skabe en indtjening baseret på de aktive oplevelser, som typisk binder sig til sommersæsonen. Emnet er under lup i en rapport som Dansk Kyst- og

Naturturisme har lavet.

- Der er klart et potentiale i at bygge en forretning på outdoor-aktiviteter, men det kræver noget knofedt. Der er stadig kun et beskedent antal gæster til de enkeltstående aktivitetstyper, og højsæsonen er kort. Alligevel er det lykkes flere erhvervsaktører med disse aktiviteter, og nu er vi gået på opdagelse i deres forretningsmodeller, fortæller Jens Hausted, der er direktør i Dansk Kyst- og Naturturisme.

I sin nye rapport, Rentable forretningsmodeller for aktiv naturturisme, udpeger Dansk- Kyst- og Naturturisme en række væsentlige parametre for at opnå succes. Rapporten fremhæver fire

fællestræk for de adspurgte erhvervsaktører, der har gjort det muligt at opbygge og drive en succesfuld forretning.

- Hos de aktører, der har succes med aktiv naturturisme, kan vi se, at landskabet er i centrum, og desuden sigter aktiviteterne mod gæster på tværs af kompetenceniveau. En tredje fællesnævner er,

at forretningsmodellen er flerstrenget, så aktørerne kan udvide deres forretningsgrundlag. Endelig er der ofte tæt samspil med både offentlige og private lodsejere, forklarer Jens Hausted.

Han peger på Feriecenter Slettestrand som et eksempel på en aktør, der driver succesfuld forretning på aktiv naturturisme. Deres mountainbikegæster står for en fjerdedel af feriecentrets indtjening. En del af forklaringen på Slettestrands succes er, at feriecentret satser på fire overordnede målgrupper: gæster med funktionsnedsættelser, virksomheder, der afholder kursusdage og konferencer, mountainbikegæster og den helt klassiske feriegæst. Det betyder, at feriecentret kan forlænge sæsonen, fordi gruppernes højsæsoner supplerer hinanden. Rapporten bygger på interviews med syv erhvervsaktører, der driver forretning inden for forskellige aktivitetsformer og geografier. Undersøgelsen bygger på interviews med blandt andre Feriecenter Slettestrand og Westwind Klitmøller.

pd

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.