Lokalpolitik

Turister vil se det ægte Nordjylland

Bæredygtighed og turisme går fint i spand

AALBORG:Ovenpå striben af omfattende afskedigelser på store nordjyske virksomheder glædede Frederikshavns borgmester Erik Sørensen sig over, at regionen sammenlignet med det øvrige land turistmæssigt ligger i toppen. - Det er glædeligt, at hele 13,6 procent af omsætningen i den danske turistbranche, eller i tal 5,1 mia. kr., bliver skabt i Nordjyllands Amt. Midt i de mange dystre meldinger om Nordjysk erhvervsliv må vi ikke glemme, at vi her har et erhvervsområde, hvor vi i forhold til resten af landet faktisk er blandt de førende. For at holde fast ved den position er det vigtigt, at vi har fokus på næredygtighed, sagde Erik Sørensen, formand for destinationsselskabet Toppen af Danmark, på selskabets temamøde i på Gl. Vraa Slot. Mødets tema var netop bæredygtighed, et begreb som af en anden taler, amtsborgmester Orla Hav, blev tolket derhen, at udviklingen af turisterhvervet skal ske med behørige hensyn til såvel miljø, kultur og økonomi. - Sagt på en anden måde, vi skal have en turisme, vi som samfund kan leve af og med. Bente Albeck-Madsen, erhvervs- og turistchef i Brønderslev, kunne i forlængelse heraf fastslå, at den ægte vare - både i forhold til kulturarven og nordjydernes nutid og dagligdag - er af afgørende betydning for erhvervet. - Det er det autentiske, turisterne vil have, konstaterede hun. Angående markedsføringen af varen kunne direktør for Toppen af Danmark, Pauli Jørgensen, fortælle, at selskabet for 2004 har afsat 2,2 mio. kr. - det hidtil højeste. En del af pengene bruges til i samarbejde med Midt-Nord Turisme i Tyskland. Og for første gang markedsfører Toppen af Danmarks sig alene i Sverige og Norge.