Turisterne køber for 300 millioner kroner

Vigtigt at handelsstanden bidrager til markedsføringen af Skagen-området

SKAGEN:Hvis man taler handel og omsætning i forretningerne i Skagen, må man også på en eller anden måde snakke om turisme, og netop turismen var da også et væsentligt element på Skagen Handelsstands generalforsamling mandag aften. - Vi kan konstatere, at turistomsætningen kommer til at betyde mere og mere for den samlede omsætning i byen. Vurderingen er, at den samlede turistomsætning i Skagen Kommune er omkring 790 millioner kroner, og heraf kan omkring 300 millioner kroner henlægges til detailhandlen, en omsætning, som nærmer sig omkring 40-45 procent af den samlede detailhandels omsætning, fastslog formanden for Skagen Handelsstandsforening, Flemming Stig. - Den udvikling betyder ikke blot et større og mere spændende vareudbud til de lokale kunder, men også en sikring af eksistensgrundlaget for det relativt store antal detailbutikker i kommunen, tilføjede formanden, der også understregede vigtigheden af, at turistforeningen får de nødvendige midler til at markedsføre Skagen-området. - Det haster med at finde en model, hvor det bliver synliggjort, hvad pengene bliver brugt til, og at alle involverede bidrager, konstaterede Flemming Stig. Udvidelse af sæsonen Disse ord faldt godt i tråd med et andet indlæg fra den lokale turistchef, Arne Zachariassen, der blandt andet gjorde opmærksom på, at helårsturismen slår mere og mere igennem. - Vi arbejder hele tiden koncentreret på at udvide sæsonen eller kort sagt tiltrække turister året rundt, og det kan vi kun gøre ved fælles hjælp. Vore attraktioner, restauranter og ikke mindst handelslivet og forretningerne skal være åbne hele året, fastslog turistchefen, der også gerne ser flere bidrag fra forretningslivet til markedsføring af Skagen-området. - Et varieret og spændende vareudbud er så absolut et meget vigtigt konkurrenceparameter, når det handler om at markedsføre en by eller et område som turistmål, kombineret med alle de øvrige herligheder, som Skagen har at byde på. Vi er et af Skandinaviens mest efterspurgte ferieområder, og det er en position, vi meget gerne skal bevare og udbygge i årene fremover. Det gør vi kun ved at arbejde sammen, stå sammen og trække på samme hammel. Vi kommer altså længere ved at lægge pengene i samme kampagner ud fra ordsproget om at mange bække små gør en stor å, sagde Arne Zachariassen. Nej tak til "havneforretninger" Flemming Stig kom også ind på tankerne om at holde åbent hele året i forbindelse med en ny strategiplan, der blandt andet beskæftiger sig med overgangen mellem havn og by. - Vi må fra Handelsstandsforeningens side råbe vagt i gevær og på det kraftigste fraråde eventuelle planer om detailhandelsudvikling på havneområdet. Detailhandelsudviklingen bør og skal foregå i midtbyen. På den måde kan vi bevare vores nuværende detailhandelsnet hele året. Det omvendte vil betyde flere "sommerbutikker" og færre helårsforretninger, og det vil totalt set betyde en dårligere service til de mennesker, der bor her hele året og samtidig en stor forringelse for det, vi alle arbejder på, nemlig helårsturisme, sagde Flemming Stig.