EMNER

TV-noter uge 2

DR overtræder reklameforbud Danske Spils Oddset-logo havde ikke noget at gøre i en fodboldudsendelse på DR i sommer - det har Radio- og tv-nævnet netop afgjort. DR viste firmaets logo under en af sommerens VM-kampe og overtrådte herved reklamereglerne på to punkter: Da Oddset var sponsor for programmet, måtte deres logo kun vises før og efter programmet og ikke under, som det blev. Desuden må sponsorerede programmer ikke opfordre til køb, og det mener Radio- og tv-nævnet, at programmet “Alles ist Fussball” gjorde, da værten Morten Bruun og gæsten, fodboldspilleren Martin Laursen, gav deres bud på odds til kampen mellem England og Trinidad-Tobago. TV 2 News gratis på nettet Fra 1. januar 2007 begyndte det at koste penge for landets antenneforeninger at vise den nye kanal TV 2 News. Det betyder blandt andet, at kanalen ikke længere kan ses på TDC’s ekstrakanal, hvilket uden tvivl vil gøre det svært at trække seere til de mange nyhedstimer. For at kæmpe mod de dårlige seertal, der har præget lanceringen af nyhedskanalen, lader TV 2 derfor adgangen til kanalen være gratis på internettet frem til 31. marts. - Vi følger udviklingen i antallet af seere i de kommende måneder, men vi venter med at drage hurtige konklusioner om seerinteressen, siger kanalchef for TV 2 News Mikkel Hertz i den forbindelse til TV 2 Medienyt. DR vandt kampen om juleferien Årets sidste tv-uge tilhørte DR. De ti mest sete programmer i perioden 25.-31. december 2006 blev således vist på DR1. “Krøniken” var det store trækplaster med 1,9 mio. seere, hvor den mest sete TV 2-udsendelse til sammenligning var filmen “Along came a Spider” med blot 736.000 seere. 19 år efter TV 2 brød DR’s monopol, er Statsradiofonien altså stadig danskernes førstevalg. Tallene stammer fra TV 2 Medienyt og medtager ikke seertal for nyheder og vejrudsigt. Her er TV 2’s regionalprogrammer danskernes favorit med et snit på 757.000 seere til 19.30-udsendelserne i årets sidste uge.