Tennis

TV2s pris for at viseSuperliga ligger fast

Sportsglade danskere må til lommerne, hvis de vil se ny sportskanal

København: Prisen på TV2’s og Viasats nye sportskanal TV2 Sport er ikke til forhandling. Vil man for fremtiden følge Superligaen, Champions League og tennisturneringen i Wimbledon, så koster det 25 kroner om måneden. Det slår TV2’s direktør Per Mikael Jensen fast med syvtommersøm. - Prisen ligger fast, og ærligt talt syntes jeg, det er absurd at høre, at nogle antenneforeninger siger, at det er for dyrt. Det tilsvarer jo prisen for en halv liter sodavand og et eksemplar af B.T, siger han til Ritzau. Den udlægning er formand for landets tredjestørste antenneforening, Glentevejs Antennelaug i Odense, Søren Skaarup dog langt fra enig i. - Prisen er horribel. Tidligere betalte vi seks kroner om måneden per husstand for det samme, og et klart flertal på vores generalforsamling har da også valgt at sige nej til den nye kanal. Det er simpelthen for nemt at drive forretning på den måde, siger han. Men i TV2-toppen tager Per Mikael Jensen fynboernes afvisning med stoisk ro. - Når først Glentevejens forening finder ud af, at de ikke kan se OB’s kampe, så skal de nok komme på bedre tanker, siger han. Oprindeligt var det meningen, at TV2 Sport skulle være gået i luften 1. marts i år, men før TV2 og Viasat kan få grønt lys til deres fælles satsning, skal Konkurrencestyrelsen afgøre, om fusionen er i strid med konkurrenceloven. Og den godkendelse er trukket ud og blev ifølge kontorchef i Konkurrencestyrelsen Hans Kierkegaard heller ikke behandlet på Konkurrencerådets møde onsdag. Derfor står TV2 og Viasat nu i den situation, at de får svært ved at præsentere deres nye produkt inden generalforsamlingerne i landets antenneforeninger, der typisk ligger tidligt på foråret, og Per Mikael Jensen erkender, at det kan blive et problem at sælge en vare, ingen kender. - Det er klart, at hvis der er steder, vi ikke bliver stemt ind, fordi folk ikke kender kanalen, så er det en manglende indtægt i år. Det er dog ikke noget, der vælter kanalen, siger han og peger på, at planen hele tiden har været, at kanalen først skulle rykke fra år to. Uanset forsinkelse og langsigtede planer er der dog meget, der tyder på, at prisspørgsmålet bliver det springende punkt. I Aalborg-Nørresundby Antenneforening, der er landets næststørste med 50.000 husstande, peger formand Ole Davidsen også på prisen som den største barriere. - 25 kroner om måneden er alt for dyrt, og uden at tage medlemmernes holdning på forskud, tror jeg, at der skal nogle helt andre priser på bordet, før det er realistisk at få sportskanalen ind, siger han. Forventningerne til den nye sportskanals omsætning er ikke offentliggjort, men ifølge Per Mikael Jensen skal omsætningen “i hver fald forbi 200 millioner kroner årligt”. /ritzau/